Блог

Закуси с Пламен Петров: Мениджърите винаги са източник на проблеми във фирмите

Развитие на мениджърски умения. Това е новият фокус в Закуси с мен. Не само че на 17.01 проведохме първото издание от новата поредица дискусии, но и регистрирахме най-успешната Закуска до сега.

През последната година минахме през теми като: допирни точки между индустрията и образованието, мотивация и ангажираност на служителите, добри HR практики др., за които може да прочетете в нашия блог, Категория Закуси с мен.

Сега се насочваме към мениджмънта. През следващите месеци ще дискутираме по теми като: бюджетиране, управление на време, управление на проекти, микромениджмънт и други.

КОЙ ОТКРИ ПЪРВАТА ТЕМА ЗА МЕНИДЖЪРСКИ УМЕНИЯ?

Специален гост на първата ни мениджмънт закуска беше Пламен Петров, управляващ съдружник в Equinox Partners. Той не за първи път гостува в Limacon Event Center. Провеждали сме заедно Практически тренинг за ефективна комуникация и мотивация за мениджъри, а с екипът му често наемат залата ни за вътрешнофирмените обучение, които провеждат.

Мисията на Equinox Partners е да подкрепя хората да живея и творят собствената си мисия по автентичен и пълноценен начин. Да е доверен партньор на организациите на бъдещо – тези, които избират да бъдат гъвкави и да танцуват с промяната. Тези, които утвърждават значимия принос на човека като част от цялото.
Повече за Пламен може да прочетете в интервюто, което направихме с него: Обученията като начин на живот.

Един от акцентите, на които наблегнахме по време на Закуси с Пламен Петров е, че…

ПРОФЕСИОНАЛНАТА ЗРЯЛОСТ НА МЕНИДЖЪРИТЕ Е ЕДИН ОТ ОСНОВНИТЕ ИЗТОЧНИЦИ НА ПРОБЛЕМИ ВЪВ ВСЯКА ФИРМА

Професионалната зрялост на мениджърите директно се свързва с готовността им да носят и поемат пълна отговорност за представянето на своите екипи. Без да ги обвиняват за представянето им, а като обръщат поглед към себе си и анализират собствените си грешки, с които са „спомогнали“ екипите им да се провалят.

Екипите винаги са огледало на мениджърите си. Те могат да работят добре, в позитивна среда и сплотено, ако философията на ръководителите им е такава и се прилага на практика. Важи обаче и обратното – когато в екипите има хора с токсично поведение и регулярно не се постигат зададените цели, отговорността за тези резултати също е отговорност на мениджърите.

Управлението на екипите винаги стартира със себеуправлението на мениджърите. След това идва индивидуалното познаване на силните и слаби страни на всеки човек от екипа.

Почти всички успешни мениджъри успяват да преодолеят акрата на дисоторсия в работата си, когато започнат да осветляват слепите си петна и видят делтата между добрите си намерения и негативното въздействие, което може да имат върху екипите си.

НАЙ-ЧЕСТО ДОПУСКАНАТА ГРЕШКА ПРИ МЛАДИТЕ МЕНИДЖЪРИ

… е да се фокусират прекалено много върху видимите резултати.

Ако илюстрираме една компанията като айсберг, то над повърхността ú са именно тези неща – брой настоящи и нови клиенти, брой поръчки, обаждания, изпратени имейли, постъпили финанси и т.н.

Но под повърхността са взаимоотношенията на хората вътре в компанията. Имат ли те усещане за принадлежност? Вършат ли си работата само по задължение? Обърнем ли поглед към този аспект, подобрим ли отношението на хората, видимите резултати ще се повишават почти от само себе си.

МЕНИДЖЪРИТЕ, КОИТО ИМАТ НАГЛАСА ДА РАБОТЯТ ЗА ХОРАТА, ЧЕРПЯТ ЕНЕРГИЯ ОТ СВОЯТА РАБОТА

Наградата за работата е самата работа. Тези ръководители знаят, че бягат маратон, а не спринт. На тях им трябва постоянно движение, а не краткотраен успех. Затова работят и развиват своите служители, влагат време и усилия в тях.

И това се превръща в конкурентно предимство за самата компанията. Нещо изключително важно в днешните условия на труд, където има много конкурентно търсене на кадри.

ДЕЛЕГИРАНЕТО НА ЗАДАЧИ Е КАМЪЧЕТО, КОЕТО ЧЕСТО ПРЕОБРЪЩА КОЛАТА

Делегирането е предизвикателство, което изтъкнаха гостите на Закуси с мен. Те споделиха, че срещат затруднения, когато трябва да прехвърлят отговорности и задължения на новопостъпили служители.

Делегирането се реализира добре, когато мениджърите се фокусират върху делегиране на отговорности, а не просто на задачи.

Често срещана грешка е, когато мениджърите делегират задачи стъпка по стъпка в прекалено големи детайли и така постепенно се превръщат в микромениджъри. Хората им загубват усещането за контрол върху собствената си работа и се опитват да следват конкретни стъпки, вместо да впрегнат креативността си и да постигнат резултати по възможно най-добрия. Всеки има различна технология за справяне със задачите спрямо своя DISC профил и е добре да търси своя начин за справяне с работата.

Не давайте скриптове, а оставете хората да използват собствен език. Помагайте им само в началото, но давайте и достатъчно свобода, защото…

НАЙ-ПОСТОЯННОТО НЕЩО Е ПРОМЯНАТА

Само който се променя, има път за развитие. Промяната е най-естественият ход на нещата и можем да идентифицираме нейната нужда, като си отговорим на следните въпроси:

    • Хората вършат ли си работата навреме и стига ли им то?
    • Мениджърите разполагат ли с достатъчно време за стратегизиране?
    • Хората достатъчно мотивирани ли са?
    • Има ли служители, които са стъпили на пътеката към бърнаут?
    • Фирмата постига ли всичките си KPIs? И др…

Истината е, че никоя промяна не е болезнена сама по себе си. Болезнено е съпротивлението срещу самата промяна.

И ЗА ФИНАЛ… ЕДНО УПРАЖНЕНИЕ, КОЕТО ДА НАПРАВИТЕ ВЪВ ВАШАТА ФИРМА ОЩЕ ДНЕС

Закуската ни с Пламен започна с едно забавно, но и много поучително упражнение. Хората се разделиха по двойки, но без да се познават един друг. Всяка двойка получи балон, който участниците в упражнението трябваше да придържат помежду си с рамене, без той да падне. И без да си говорят!

В продължение на няколко минути всички двойки се разходиха из залата на Limacon. Забързваха ход. Забавяха. Минаваха през врати. Заобикаляха столове.
И след края на упражнението споделиха, че са:

  • Усетили силата на общата цел
  • Усетили са баланса и равномерното разпределение на задачите
  • Разбирали са се дори без да си говорят
  • Били са изцяло фокусирани в постигането на целта

Благодарим на Пламен Петров, че гостува в Закуси с мен. Сигурни сме, че с него ще се виждаме много пъти тази година.

Очаквайте и следващите издания на най-вкусния ни формат, защото ще ни гостуват още интересни хора. А сменихме и сутрешното меню.

За да не пропуснете нито едно от нашите събития, обучения или семинари в Пловдив, следете нашия сайт, както новостите, които публикуваме в социалните мрежи Facebook, LinkedIn и Instagram. А може и да се абонирате за нашия имейл бюлетин на welcome@limacon.bg