Блог

Резюме: 9-те елемента на бизнес планирането с Business Model Canvas (26.01.2018)

Business Model Canvas е нов, съвременен и много интуитивен начин за бизнес планиране.
Как да го прилагаме успешно във връзка с нова или вече съществуваща бизнес идея научихме на 26.01 в Limacon Event Center по време на вечерния уъркшоп „9-те елемента на всеки бизнес модел с Business Model Canvas“.  Гост-лекторът – Ивайло Николов – пътува специално от София, за да ни представи този полезен инструмент и да се запознае с предприемачите в Пловдив и областта. Самият той е млад предприемач и съ-основател на JCI Bulgaria – националния клон на най-голямата организация в света за млади и активни граждани между 18-40 годишна възраст.

9-stupki_1

Идеята за Business Model Canvas е представена за първи път в книгата Business Model Generation с автори Alexander Osterwalder и Yves Pigneur, които споделят:

Business Model Generation е наръчник за визионери, за хора, които променят правилата на играта, както и за онези, които се стремят да отхвърлят остарелите бизнес модели и да проектират предприятията на бъдещето. Ако организацията ви все още не се е адаптирала към суровата действителност или нямате стратегия, която да ви изведе стъпка напред пред вашите конкуренти, тогава се нуждаете от Business Model Generation.“

Книгата е издадена с участието на 470 партньори от 45 държави и е вид , защото не е под опеката на никое издателство. В съдържанието й ще откриете стратегически идеи и инструменти, които са лесни за внедряване във всяка организация. Обяснява най-често срещаните бизнес модели въз основа на понятия от водещи бизнес мислители. С Business Model Generation всеки открива своя подход за систематизация и разработване на иновативен модел. Учи се да  анализира и прилага различни модели, да анализира бъдещия си бизнес или да обновява текущия. Акцент е поставен върху 9 важни ключови елемента, а именно: как да разберем на много по-дълбоко ниво клиентите си, каналите ни за разпространение, партньорите, източниците на приходи и разходи, както и ключовата стойност, която предлага бизнесът ни.

Множество световноизвестни компании са приложили Business Model Canvas в практиката си и са спечелили от това. Сред тях са: 3M, Ericsson, Capgemini, Deloitte и други.

По време на практическия уъркшоп в Limacon Event Center разгледахме „канавите“ на още няколко големи фирми, сред които Skype, Gillette, Hilti, Pokemon Go и Nespresso.

Бизнес канавата на всяка компания, без значение колко е голяма, се състои от 9 елемента. В клетките на всеки от тях може да се рисува, директно да се пише, да се лепят листчета и т.н. Най-важното е всичко да се попълни по възможно най-точния начин. Ето върху какво е хубаво да се помисли и на кои въпроси е важно да се отговори, когато попълвате канавата на своя бизнес.

9-stupki_3

Customer Segments/Сегментиране на клиентите

  • За кого създаваме своя продукт?
  • Кои са най-важните ни клиенти?
  • Кои групи хора или организации искаме да достигнем?

Value Proposition/Уникалната комбинация от продукти и услуги, която има стойност за нашите клиенти или за специфичен сегмент от тях

  • Каква стойност точно предлагаме?
  • Кои са проблемите на нашите клиенти, които разрешаваме?
  • Какви пакети от продукти или услуги предлагаме и на кого?
  • Кои нужди на нашите клиенти посрещаме?

Customer Relationships/Взаимоотношения с клиентите

  • Каква връзка очакват да имат с нас нашите клиенти?
  • Какви взаимоотношения вече сме изградили? Предлагаме ли програма за лоялност или друго предимство?
  • Как се интегрират тези отношения с останалата част от бизнес плана ни?
  • Колко ще заплатим за всичко това?

Channels/Канали

  • Кои канали ще използваме, за да достигнем до нашите клиенти?
  • Как достигаме до тях в момента?
  • Кои канали са най-ефективни и най-рентабилни ценово?

Key Resources/Ключови ресурси или най-важните „активи“, които компанията ни трябва да притежава, за да се развива

  • Кои са ключовите ресурси, от които се нуждаем, за да създаваме нашата уникална стойност; да изградим необходимите дистрибуционни канали; да имаме източници на приходи?

Key Activities/Ключови дейности или най-важните активности, без които компанията не може да функционира

  • Кои са ключовите дейности, които е нужно да се извършват, за да създадем нашата уникална стойност; да изградим каналите ни за разпространение; да имаме източници на приходи?

Key Partners/Ключови партньори или най-важните хора, без които компанията не може да работи

  • Кои са ключовите ни партньори?
  • Кои са ключовите ни доставчици?
  • Кои ресурси от кои партньори получаваме?
  • Кои са главните дейности, които нашите партньори извършват?

Cost Structure/Структура на разходите

  • Кои са най-големите разходи за бизнеса ни?
  • Кои „ключови ресурси“ изискват най-много разходи?
  • Кои „ключови дейности“ изискват най-много разходи?

Revenue Streams/Източници на приходи

  • Кои са начините, чрез които получаваме финансови постъпления?
  • Каква стойност са готови за заплатят нашите клиенти?
  • Колко плащат за подобни продукти/услуги в момента?
  • Как плащат?
  • Как биха искали да плащат?

По време на уъркшопа разгледахме всеки един от тези 9 елемента с неговите специфики и особености. Разделихме се на 6 отбора, като във всеки отбор участваха средно по 5 души. Екипите напълно самостоятелно изготвиха бизнес план по идея на един от членовете. След това го визуализираха на съответната канава и го представиха пред останалите отбори в залата. Всички заедно коментирахме, анализирахме и давахме съвети. Получи се интересна дискусия и се обмени ценно знание. Вярваме, че вечерта е била ползотворна за всички участници в практическия уъркшоп.

9-stupki_2

Ако си готов да промениш правилата на бизнес играта, то и ти принадлежиш към „the business model generation“.

Очакваме те в Limacon Event Center за следващата ни среща за предприемачи, която вече подготвяме. За да разбереш на каква тема ще бъде тя, следи събитията в сайта ни и ни харесай във facebook.

Повече за Business Model Canvas можеш да научиш от следното видео: https://www.youtube.com/watch?v=IP0cUBWTgpY