За последен път тази година в Limacon Event Center обединихме HR общността на Пловдив.
На 12.12 се състоя последното издание на Закуси с мен. В компанията на ароматно кафе и апетитна закуска отново дискутирахме по темата за Мотивация и ангажираност на служителите.
През последните 8 месеца всички формати на Закуси и с мен лавираха именно върху мотивацията на хората в една компания, техники за нейното подобряване и споделяне на добри примери. Обобщенията от предните ни срещи може да прочетете в нашия блог.
На „челна позиция“ на кръглата маса застана Елена Ватрачка, HR мениджър в Шнайдер Електрик България, завод Пловдив. Елена притежавам над 8-годишен опит в областта на HR–а, като от 2014 г. е част от HR екипа на Schneider Electric в Пловдив. Преди това е отговаряла за Човешки ресурси в търговските офиси на Schneider Electric България, Албания, Македония и Косово.
Шнайдер Електрик е лидер в дигиталната трансформация, енергийния мениджмънт и автоматизацията на домове, сгради, центрове за данни, инфраструктурата и индустрията. Това е глобална компания, която присъства в над 120 страни. Световният оборот на компанията за 2017 г. е 24,7 млрд. евро, като 45% са от продажба на дигитални решения.
Политика на фирмата е всяка година около 5% от оборота да се реинвестира за развойна дейност, а амбицията на компанията е един ден да се превърне в лидер на дигиталния мениджмънт.
Заводът в Пловдив отваря врати през 2007 г., като основната му насоченост е производство на прекъсвачи. В него работят над 750 служители, като се извършват както ръчни, така и автоматизирани операции. Фабриката е голяма, което позволява там да се лансират големи и/или пилотни проекти. Подобна среда дава възможност на служителите на Шнайдер Електрик в Пловдив да изпробват нови неща и да се развиват, като същевременно работата им трябва да отговаря на предварително поставените високи изисквания.
Елена направи изключително подробна презентация като основната ú тема беше Добри практики в Управлението на човешки ресурси. Ето няколко точки, които засегнахме:
Да имаш достъп до огромен ресурс.
Всички фирми, които са част от мрежата на Шнайдер Електрик, имат достъп голямо ноу-хау , от което да черпят информация и знаяния. Повечето от HR практиките, например, които се провеждат в други страни, са адаптивни и в България. Подбират се и се реализират тези, които са най-подходящи на локално ниво.
Простички. Всяка от тях трябва да отговаря на следната идея: Ако стане много сложно, значи си сбъркал някъде.
С максимален обхват. Целта на всяка инициатива винаги е да се обхванат възможно най-много хора и те да имат полза.
Адекватни на контекста. Да са релевантни. Да имат смисъл. Да са приложими.
Ефективни и ефикасни. Когато се прави вложение, трябва да има възвръщаемост. Фокусът трябва да е там, където има какво да се вземе в последствие.
Да вършиш повече полезни неща. Да се фокусираш върху това, което добавя стойност. Да правиш повече с по-малко. Защото няма как да направим всичко наведнъж.
Това е схващане на Шнайдер Електрик, което компанията реализира чрез следните активности.
Well-being събития. Правят се често. Адаптират се със средата и спрямо хората.
Schneider performance system. Това е стандарт, който обхваща 40 области от начина, по който се управлява бизнеса.
Опростяване. Всички практики, които имат за цел опростяване или оптимизиране на процеси и практики.
5S. Японска система от 5 стъпки за организиране на работното място, към която се придържат.
Kaizen събитие. Събитието, благодарение на което даден процес се подобрява и/или опростява.
Колективна интелигентност. Достъп до всички източници, които могат да използват като развити вече на глобално ниво в Шнайдер Електрик.
Виждам–реагирам. Практика, която изисква дисциплина, фокус и обратна връзка. Чрез нея всеки проблем живее много по-кратко.
Ръководителите в Шнайдер Електрик вярват, че ученето е непрестанен процес. Това е също така една от ценностите на компанията, по която се оценяват и служителите. Тя се реализира чрез следните активности.
12 часа обучение за всеки. Това е минимумът за всеки служител на година. Заложено е като таргет и цел, защото е един от маркерите на КСО стратегията на Шнайдер.
Plug-in програми. Това е въвеждащата програма на всеки нов служител, през която той минава, и е необходима заради сложната структура на организацията. Макар тя да е различна за хората от различните звена и отдели, първата седмица от нея е винаги еднаква за всички.
3Е подход. Неговата същина се състои в тезата, че 10% от знанието си хората придобиват чрез учене като в училище; 20% от знанията си обаче идват като излезем от зоната си на комфорт; 70% са от натрупан опит. Ето защо в Шнайдер Електрик се подготвя напълно прозрачна програма, на която всеки може да види предстоящи обучения и да се запише за някои от тях.
4 академии. Преди 4 години се поставя началото на програма за развитие, съгласно която се дефинират 4 групи хора: висш и среден мениджмънт, индустриален екип и вътрешни обучители.
Коучинг. Вътре в компанията.
Учене от другите. Възможност да се срещат с други фабрики, да следят кое работи и кое може да се внедри.
Клиентска персона. Тази програма стартира в началото на 2017 г. и дава лице на клиента, както и неговите очаквания.
Култура на високо представяне. Това е в дъното на управление на ЧР, като включва какво правим и как го правим.
Калибриране. Процес, който започва преди 4 години и по време на който целият мениджмънт оценява своите хора като представяне и си поставя цели за следващата година. Калибрира оценките си с тези на други мениджъри, което помага да се равнят хората и да се определи посоката за вървене.
Управление на кариерата. Включва подпомагане на талантите, хоризонтално и вертикално израстване, вътрешно обявяване на свободни позиции.
Система за предложения. За промени и подобрения, които да подпомагат развитието както на хората, така и на компанията.
Умна фабрика. Умната фабрика носи по-високо представяне и повече производителност. Към момента близо 50% от продажбите в Шнайдер Електрик идват от дигитални решения.
Социална отговорност. Енергийната бедност е голям проблем и основна цел на Фондация „Шнайдер Електрик“ е да помага в тази насока.
Благодарим на Елена Ватрчка за всичко, което сподели с нас по време на декемврийската ни Закуска. Вярваме, че презентацията ú беше не само интересна, но и вдъхновяваща за всички гости.
Вкусотиите, от които имахме възможност да хапнем, ни бяха осигурени от Сладкарница Молле. Прекрасните дами оттам представиха своята нова услуга наречена „Сладка пауза“, за която си струва да научите повече. Особено ако сте мениджъри и искате да въведете нова сладка политика в компанията си.
Готвим още нови събития, семинари и обучения в Пловдив, така че следете ни. Обещаваме много интересна програма за 2019 и много стойностни срещи с различни хора. Как да не пропуснете нито едно събитие при нас? Посещавайте редовно сайта на Limacon Event Center, абонирайте се за нашия имейл бюлетин на welcome@limacon.bg и следете новостите, които публикуваме в социалните мрежи: Facebook, Instagram, LinkedIn
Ще се видим пак #заедно през 2019-та!
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.