Закуси с Томи Хансен: силният темперамент като конкурентно предимство

Статия - Закуси с Томи Хансен

Само за няколко години Пловдив се превърна във водещ индустриален център за България. Икономическата експанзия на региона започна да се вплита все по-силно с неповторимия дух, който градът носи. А това създаде предпоставки за формирането на интересна социална среда, сред чиито двигатели са и българи, и чужденци.

Екипът на Limacon Event Center реши да открие онези чужденци в Пловдив, които всеки ден – без значение от своята длъжност, история или бизнес – допринасят за развитието на нашия град. Такъв човек е Томи Хансен, който ни гостува на 16.10. в „Закуси с мен“ – поредицата от събития, която този сезон придобива мултикултурен и още по-мултипрофесионален облик.

Закуси с Томи Хансен

ЧОВЕКЪТ, КОЙТО Е ВИНАГИ ГОТОВ ДА СЕ СРЕЩНЕ С ТЕБ, ЗА ДА ПОГОВОРИТЕ НА ЧАША КАФЕ

Томи Хансен е управляващ директор на VIKING LIFE-SAVING EQUIPMENT за България, като основният му фокус е да развива дейността на организацията в страната. Роден е в Дания, а работата му във VIKING бързо го отвежда в Индонезия, после в Тайланд и накрая – в България.

Приветлив, интернационален, целеустремен и с чувство за хумор – това са впечатленията, които Томи създаде сред присъстващите още в първите минути на Закуската. Изгражда взаимоотношения с хората около себе си, като че ли спонтанно и напълно естествено. Вярва, че човек не трябва винаги да цели да се справя с всичко сам, а да си сътрудничи с други. Това най-вероятно се дължи на факта, че е преминал през безброй много роли до момента – от създаване и управление на производства, през подбор и мениджмънт на персонал, до извършване на финансови, счетоводни и търговски дейности.

Все пак, позицията на Томи намира сериозен отпечатък в професионалния му път и неговите идеи за развитие на компанията в България.

МИСИЯТА ДА ОПАЗВАШ И СПАСЯВАШ ЧОВЕШКИ ЖИВОТИ…

VIKING LIFE-SAVING EQUIPMENT е водещ световен производител на животоспасяваща морска и огнеборна екипировка. Компанията е създадена през 1960 г. като малък семеен бизнес, а днес във VIKING работят над 2000 служители, разположени в 80 различни държави по целия свят. Фирмата разполага с общо 4 собствени производства в Дания, Норвегия, България и Тайланд.

Забележителен е фактът, че през всичките тези години VIKING расте изцяло органично, а първото си придобиване – фирма-производител на спасителни лодки – извършват едва през 2018 година.

… ОТ ПЛОВДИВ

VIKING стъпва в България през 2014 г. чрез създаване на собствена производствена фабрика в Пловдив. 2 години по-късно Томи поема управлението на компанията тук поради значителния си мениджърски опит и своята експертиза в оптимизацията на подобен тип производство. Продуктът, който създават, е специфичен:

„Нашите служители извършват едни и същи операции от 50 години насам, при това на ръка. Решението ни е може би без прецедент. Но във VIKING сме посветени на това да създаваме единствени по рода си продукти, поддържайки 100% фокус и безупречно качество. Тук говорим за опазване на човешки живот. Не можем да рискуваме и да автоматизираме цялата си дейност. Трябва да сме сигурни, че ще дистрибутираме изцяло изряден продукт.“

Закуси с Томи Хансен

На въпроса „Защо избрахте Пловдив за своето производство?“, Томи лаконично сподели, че целта е била разпределяне на риска – стандартна процедура при всички големи компании. Били са разгледани всички фактори, в т.ч. наличието на човешки ресурс, по-ниските разходи за бизнеса и близостта до клиентите в Европа. VIKING решава, че Пловдив е по-привлекателен, защото ще позволи на фирмата да наеме хора с различни качества и умения, които отговарят на профила на компанията.

Няколко години по-късно компанията атакува свой ключов проблем чрез изграждане на изцяло нов екип отново в Пловдив. Но този път ниските разходи и редуцирането на риска отстъпват на един крайно интересен и изключително нестандартен фактор – темпераментът на българския служител.

„АКО КАЖЕТЕ НА ЕДИН НАШ РАБОТНИК В ТАЙЛАНД, ЧЕ 2+2 ПРАВИ 5, ТОЙ КРОТКО ЩЕ СЕ СЪГЛАСИ.“

А това се оказва недостатъчно ефективно за VIKING. След период на интензивен растеж компанията среща редица предизвикателства, като част от тях наблюдава във всички пазари, на които оперира. VIKING решава да създаде т.нар. центрове за споделени услуги, които да поемат част от нарастващите задължения на всеки отделен локален офис.

Първата дестинация за развитие на подобен център е Тайланд, тъй като там се намира и най-голямото производство на компанията. Но макар и успешен, центърът там не се справя с една основна група дейности – администрирането на финансовите операции. Причината за това е неочаквана.

„Тайландският народ е изключително тих, търпелив и смирен. Изпитват неописуем респект към по-възрастните и огромно неудобство щом трябва да поправят някого. Ако като по-възрастни кажете на един наш работник в Тайланд, че 2+2 прави 5, той кротко ще се съгласи. Ако пък предадете неправилна фактура или направите грешка в документацията, ще изминат дни преди да го разберете. Тайландският служител първо трябва да преодолее себе си, преди да се осмели да ви поправи.“

„Но в България хората са различни. Тяхната смелост и темперамент ги подтикват да изразяват своето мнение, когато се налага, и да изискват от останалите. А за да си добър в областта на финансите, са необходими подобни качества. За нашата компания е жизнено важно да имаме такъв екип, защото ще знаем, че възможността за грешки и несъответствия е минимална.“

Така VIKING се сдобива и с център за споделени финансови услуги в Пловдив, в който работят 80 човека. Това е ярък пример за стратегията, която компанията възприема на глобално ниво – да открива силните черти на локалните екипи, да се учи от тях и успешно да ги интегрира в контекста на глобална организация.

Въпреки че самият Томи забелязва възможността български екип да поеме толкова ключов ресор, за него силният темперамент е нож с две остриета. Ако трябва да бъде използван като конкурентно предимство, е необходимо задължително да бъдат създадени подходящи условия за това чрез корпоративна култура, която насърчава уважение и търпение. В противен случай силният характер може да се окаже пречка за добрата работна дисциплина, която е изключително необходима в бизнеса на VIKING именно поради нуждата от прецизност и отговорен подход.

Закуси с Томи Хансен

VIKING-СКА ФОРМУЛА ЗА УСПЕХ: КАК СЕ ГРАДИ УСПЕШНА ОРГАНИЗАЦИЯ?

 „Всеки екип и всяка народност изискват различен подход. Всички имаме собствен стил на управление, но качеството на общите резултати се свежда до това дали уважаваме хората, с които работим.“

  1. Според Томи основна роля в глобалния успех на VIKING има силната корпоративна култура, изградена на взаимно уважение. Всеки фирмен офис по света цели да поддържа отворена и приятелска атмосфера, в която служителите да се чувстват защитени и да имат доверие на своя екип. Това е възможно благодарение на изградения респект, който компанията в никакъв случай не допуска да „завехне“.
  1. VIKING инвестира сериозно в развитието на своя човешки капитал в Пловдив, за да осигури тяхното кариерно развитие. Именно поради това българският клон разполага с редица „изгряващи звезди“, в които компанията припознава своето бъдеще. Този стратегически подход към човешкия ресурс на компанията е дал добри плодове нееднократно в други страни по света.
  2. Друг ключов елемент за успех е стремежът към все по-голяма ефективност и все по-добър производствен процес. Макар и голяма част от клиентите на VIKING да са в Европа, Томи се стреми да съпоставя фирмените резултати на глобално ниво и непрестанно да търси начин за оптимизиране на вече съществуващите процеси. По негови думи, когато става въпрос за животоспасяващо оборудване, не можеш да правиш компромис с каквото и да било. Трябва да постигаш най-доброто качество при най-добрите възможни условия.
  3. „Ние се учим от всеки“. В това изречение се крие голяма част от философията на съвременния VIKING. Спокойно можем да го приемем и като лайтмотива зад изграждането на центровете за споделени услуги. Създавайки международни екипи, които са винаги свързани помежду си, компанията успява да наложи единен процес за:
  • По-лесна и по-бърза имплементация на иновации, елиминирайки редица вътрешно-организационни ограничения;
  • Събиране и анализиране на най-добрите местни практики и прилагането им на глобално ниво.

„ТУК СМЕ, ЗА ДА ОСТАНЕМ.“

VIKING вижда потенциал в България и ще заложи на експанзия предимно в центъра за споделени услуги. Томи обаче изразява известни опасения за Пловдив и региона и изтъква ясната липса на стратегия за развитие, която би следвало да дойде от държавната власт. Според него пропускът е осъзнат и на него може да се противодейства чрез създаване на индустриални кáмари или друг тип кооперации, които да инициират диалог с институциите. Но и тук впечатленията му са негативни, тъй като според него липсва воля не само от страна на държавата, но и от страна на самия бизнес, който все още не е достатъчно проактивен.

„Преди години правителството в Малайзия взе решение, което беше неподходящо и за местния, и за чуждестранния бизнес. Властта беше сляпо убедена, че ние и много други международни компании ще останем. Една година по-късно затворихме производствената си база в страната. Не останахме.“

Томи е уверен, че ако Пловдив се справи с инфраструктурните липси, реши задълбочаващия се проблем с липсата на кадри и получи стратегическа подкрепа от държавата, то регионът има обещаващи шансове да се превърне в индустриално сърце за цяла Източна Европа.

Закуси с Томи Хансен

Благодарим на Томи Хансен и екипът на VIKING в България за това, че бяха наши гости. Успяхме да навлезем и в много по-дълбоки и интересни социално-икономически проблеми, които бяха обект на разговор в networking частта след края на събитието. Ние от Limacon силно вярваме, че дискусиите с хора като Томи биха могли да помогнат на пловдивското бизнес общество да открие своите най-силни страни и да ги надгради, използвайки споделен опит от професионалисти в чужбина.

Съвсем скоро ще обявим и следващото издание на  “Breakfast with Me – Expats in the house”, а дотогава можете да научавате последните новини от нас в нашия уебсайт или от профилите ни във FacebookInstagram и LinkedIn.

Предишна новина Следваща новина
ОБРАТНО

Абонирай се

Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.