Сутринта на 20.06.2018 г. Limacon Event Center ухаеше на ароматно кафе и домашен тутманик, традиционните вкусове на „Закуси с мен“. Вени, нашият Limacon-ски Masterchef, се постара да създаде идеалната атмосфера за юнското издание на най-вкусния ни формат.
Гостуваха ни представители от различни фирми, HR специалисти и млади студенти. Както отбелязваме преди началото на всяка закуска обаче, фокусът на тези събития не е кой какво казва, а какво точно се казва. От април месец насам това е третата среща, която посвещаваме на предизвикателствата в HR сектора, привличането и задържането на качествени кадри и превръщането на служителите в ангажирани хора, които се гордеят да бъдат част от даден бранд.
Таня Бояджиева сподели какво е търсеща система и как, ако я събудим, може да се превърне в мощен двигател на промяната в нашата компания.
Приятелите ни от Reward Gateway разказаха за техния Мост на ангажираността, отделните етажи от неговата структура, как всеки надгражда следващия и как съвкупността от тях води до по-ангажирани и доволни служители.
А за да ни кажат каква е стратегията на Liebherr, за да се чувстват техните служители добре на работното място, поканихме представители от HR екипа им. Мак Дренски е HR специалист, част от екипа на немската компания от 3 години, докато Спаска Станкова е експерт „Управление на човешки ресурси“ и работи от 12 години в Liebherr. Темите, над които те се съсредоточиха, по време на дискусията, бяха:
Още по време на своето представяне Мак Дренски акцентира върху значението на това да се прави разлика между мотивация и ангажираност, защото дори когато имаш интересна работа и висока заплата, отново може да ходиш по задължение на работа, да не се стараеш достатъчно и да вършиш всичко по задължение. По неговите думи да си ангажиран, това е отношението между способностите на служителите и целите на фирмата.
Основен фактор за повишаване на ангажираността в Liebherr са отношенията на служителите с прекия ръководител, поради структурата и начина на работа в компанията. За подобряване на взаимоотношенията между хората на различни позиции са разработени специални програми за обучение и развитие на персонала. Крайната цел след провеждането на тези обучения е подобряването на отношенията с прекия ръководител.
Прекият ръководител на съответен екип/отдел е човекът, който съставя и дава оценка за своите подчинени. Той може да черпи информация от различни източници, включително да събира мнения от останалите служители. Равнопоставени колеги обаче не се оценяват един друг. И тъй като субективизмът не може да се елиминира на 100%, се разписват много ясни критерии, по които се оценяват хората. Тези критерии са изяснени както на ръководителите, така и на служителите.
Оценката се провежда на четири очи между ръководител и подчинен, като по време на тази среща се поставя и съответната оценка в специална карта за оценяване. На всеки ръководител се прави предварително обучение, по време на което той се учи на меки умения, как да представя оценките на подчинените си и как да се аргументира за тях. Практиката показва, че служителите често проявяват разбиране за поставената им оценка, каквато и да е тя, защото за тях е важно да получават обратна връзка за работата си. Позитивната такава не се пренебрегва, а негативната се прави своевременно. Периодичната обратна връзка винаги трябва да е градивна и с позитивна нотка.
Ако все пак има служител, който не е съгласен със своята оценка, той винаги може да я оспори. Тогава тя отива на арбитраж при ръководител, който е едно ниво по-нависоко от този. Подобни арбитражи обаче се случват много рядко.
Спаска Станкова, от своя страна, акцентира върху ергономията на работното пространство и значението на този аспект от работата върху ангажираността на служителите. Тя самата е инициатор на цялостна програма, чрез която се подпомага здравословният начин на живот сред служителите. Предлага се здравословно меню в столовата на компанията, като всяко 10-то такова меню е безплатно. Осигурени са възможности за практикуване на различни видове спорт чрез карти МултиСпорт. Предлагат се също консултации с диетолог и с психолог за всеки, който желае да се възползва от тази опция.
Здравословната програма на Liebherr стартира преди 5 години, като още в началото започват да се правят ежемесечни и ежегодни проучвания на заболяемостта сред служителите във фирмата. Когато били направени за първи път, резултатите от тези изследвания посочили повишен брой на болестите по отношение на костната и мускулната система най-вече сред хора, които извършват по-тежка работа по производствената дейност. Специално за тях са поканени консултанти от София, които разработват специална програма за подобряване на ергономията на работното пространство с цел да се подобри тяхното физическо състояние и да се предотврати появата на здравословни проблеми при тези и други служители.
В днешен контекст Liebherr вече разполага с цял екип, който отговаря за подобряване на ергономията в работните процеси. Спаска също е част от този екип и е преминала обучение по темата.
Ергономията на работното пространство се изчислява по 7 критерия и те показват дали дадена дейност се извършва по най-правилния и ефикасен начин. Това са, например, височината на работния плот или поточната линия; организацията на работното пространство; климата в помещението; шума; количеството светлина; височината на столовете и бюрата; ъгълът на екраните и т.н.
Гостите ни споделиха, че са отворени към въпроси и всеки, който иска да подобри ергономията на своето работно пространство, може да се свърже с HR екипа на Liebherr за консултация.
По време на „Закуси с мен“ обсъдихме още интересни теми от сферата на Човешките ресурси. Трима от студентите в залата зададоха своите въпроси във връзка с работната среда и споделиха предизвикателствата, които срещат като новопостъпили в пазара на труда.
Следващото издание на „Закуси с мен“ ще се проведе на 11 юли (сряда), традиционно от 8,30 ч. Ще ни гостуват Евгения Пекаж и Валентина Кекева от консултантската агенцията Epsilon.
За да не пропуснете нито едно от предстоящите събития, обучения и семинари в Пловдив, посещавайте редовно сайта на Limacon Event Center, абонирайте се за нашия имейл бюлетин на welcome@limacon.bg и следете редовно новостите, които публикуваме в социалните мрежи: Facebook, Instagram, LinkedIn.
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.