Собственият ни начин на мислене подлежи на трениране и оформяне. Феноменът невропластичност вече е доказан и се изследва все по-надълбоко, но от нас зависи приложението му на практика.
Питали ли сте се някога: Как функционира мозъкът? Как подрежда ценностите ни? Какво го стимулира и какво не? Как промяната в начина ни мислене, може да промени нас самите?
Това са част от темите, с които се сблъскаха участниците в еднодневния уъркшоп: Innovate your mindset. Той се проведе на 27.11 в залата на Limacon Event Center с лектор Карина Карагаева от HUMAN BUSINESS STUDIO. Карина потопи участниците в тренинга в света на осъзнато и неосъзнато, на сетивата и невронните връзки. Показа им колко е важно и как да правят себерефлексия. На едно от упражненията ги отнесе в друга вселена и ги върна отново на Земята. Накрая на деня им показа как да бъдат дизайнери на мисълта си.
Денят премина, насочен към практическите упражнения, но и към някои теоретични понятия. Сред най-важните от тях беше разграничението между 5-те основни вида мироглед. Нека видим кои са те и защо е важно да ги разпознаваме:
FIXED MINDSET
Вие сте предимно индивидуалисти. В училище винаги сте искали високи оценки. Търсите съвършенство и вярвате, че интелигентността е фиксирана – или човек е умен, или не. Избягвате неуспехи и предизвикателства. Не излизате от зоната си на комфорт. Искате да ви харесват, но чуждият успех ви застрашава. Може би не постигате пълния си потенциал. Отказвате се лесно.
GROWTH MINDSET
Стремите се към успех и майсторство. Вярвате, че интелигентността е гъвкава. Изправяте се пред предизвикателства и увеличавате усилията си, да ги преодолеете. Откривате уроци в неуспехите. Чувствате се щастливи за успеха на другите.
BENEFIT MINDSET
Фокусирате се върху целите си. Изключително осъзнати сте за вашето въздействие върху другите и върху реалността. Вашето мото е: „Бъди добре, върши добро.“ Споделяте знанията си и допринасяте за по-голяма мисия. Изразявате благодарност. Имате силни връзки с хората и изграждате общност около себе си.
ABUNDANCE MINDSET
Вярвате, че най-доброто предстои, като и че винаги има повече и в изобилие за всички. Мислите мащабно и не се интересувате много от това „какво е възможно“. Генератор на промени сте. Мотото ви е, че колкото повече даваш, толкова повече получаваш. Откривате възможност във всяка ситуация. Оптимисти сте.
INNOVATION MINDSET
Поставяте се лесно в обувките на другите. Наблюдателни сте. Предпочитате да показвате как нещо се прави, вместо да го обяснявате. Намирате проблеми, но и решения. За вас е изключително важна мрежата от хора, която сте изградили. Мечтаете. Любопитни сте. Учите се бързо от грешките си. Бързо предприемате действия и реализирате идеите си.
КАКВИ ИЗВОДИ МОЖЕМ ДА СИ НАПРАВИМ?
Обикновено хората имат един преобладаващ мироглед в семейството си и на работното място. Често се случва и мирогледът ни да е комбинация от два от посочените или да заимства характеристики от повече.
Най-важният извод, който да направим за себе си, е кои са онези неща, които ни спират по пътя към успеха? Какво искаме да постигнем и все още не сме успели? Защо? Кое е това нещо, което, ако променим у себе си, ще постигнем дадена цел или мечта? Именно това е упражнението, на което да подложите своя мозък. Вникнете по-надълбоко в проблема, защото около 90% от мирогледа ни се формира неосъзнато. Мозъкът е изцяло изолиран от външния свят и получава информация през сетивата. Не я подлага на съмнение, но решава дали е важна или не, дали да й обърне внимание, и ако да, какво да направи с нея.
На базата на тези външни влияния и начинът, по който мозъкът ги обработва, се определя как подреждаме ценностите си. Формират се и нашите вярвания – дали сме креативни, добри лидери и т.н. Когото си формираме вярване, мозъкът предпочита да ги поддържа и постоянно търси начини за това. Много рядко проверяваме дали това, в което вярваме, е обективна истина.
КАКВО МОЖЕМ ДА ПРОМЕНИМ?
Първото нещо са изборите, които правим. Често те са импулсивни, а мозъкът ни само за 3 секунди си прави автоматични заключения тип: Колегата ме погледна накриво, сигурно не ме харесва.
Необходимо е да променим начина си на мислене, като си задаваме въпроси и подхождаме по-критично: На какво ли може да се дължи настроението му и има ли нещо, което бих искал да обсъдя с него/нея?
Както в личен, така и в професионален план, понякога трябва да дърпаме ръчната спирачка, за да интерпретираме дадена ситуация и да се питаме: Какво пропуснах да видя? Може би нещо се случва на еди-кой-си, мога ли да помогна? Кое си заслужва да направя по-различно следващия път?
ОГРАНИЧАВАЩИ ВЯРВАНИЯ VS ОВЛАСТЯВАЩИ ВЯРВАНИЯ
Това са две важни понятия, които участниците в уъркшопа разгледаха подробно. Лично определиха своите и дискутираха как и защо да ги променят.
Ограничаващите вярвания намаляват увереността ни и ни „свиват“. Това са неща, които си повтаряме и намираме доказателства, че са истина. Вярваме им, защото някой някога нещо е казал или нещо се е случило. Те блокират креативността ни и ни правят по-неефективни. Същевременно обаче са ресурс и от нас зависи как ще ги използваме.
Примери: Не съм добър в ученето на чужди езици. Хората на моята възраст не правят така. Хората в България много трудно успяват.
Действие: Първо, трябва да проверим дали това понятие е истина. Нужна ни е външна гледна точка, защото собствената ни емоция може да ни подлъгва. И ако се окаже, че това вярване е истина, значи то подлежи на промяна. А промяната зависи единствено от нас.
Овластяващите вярвания, от друга страна, ни дават увереност и мотивацията, че сме добри, можещи и талантливи в нещо. Дават ни сила. Те отново са плод на опита ни и сме ги потвърдили от външната среда.
Пример: Супер дизайнер съм. Много добър шофьор съм. Работя идеално в кратки срокове. Много добър слушател съм. Чувам идеите на хората.
Действие: Играйте с овластяващите вярвания. Измислете такива, които да програмирате в главата си. Използвайте подходящите думи. Наблюдавайте се. Бъдете търпеливи, защото промяната изисква време. Търсете доказателства за своето вярвания, защото те ни дават стимул да се развивате.
Тези и още много интересни неща научиха участниците в еднодневния ни практически уъркшоп. Работиха по двойки и групи. Рисуваха. Летяха в космоса. Направиха свое индивидуално целеполагане и какво ли още не.
Благодарим на Карина Карагаева за емоционалния и вдъхновяващ ден. Ще очакваме нея и екипа на HUMAN BUSINESS STUDIO отново при нас, но междувременно събитията ни не спират. Следете всичко, което предстои пир нас, на сайта на Limacon. Последвайте ни в социалните мрежи: Facebook, Instagram, LinkedIn или се абонирайте за имейл бюлетина ни на welcome@limacon.bg.
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.