99% от компаниите имат скрит капацитет, който често надхвърля 50%. И компаниите могат да разгърнат този капацитет, ако се осмелят да променят начина си на работа и менажирането на своите проектите.
Как да го направят?
Пътят към успеха се нарича Управление на проекти по метода на Критичната верига. Терминът идва от английски език, Critical Chain Project Management (CCPM), и е базиран на Теорията на ограниченията (ТОС).
Какво означава това?
CCPM, както показва и името му, е метод за планиране и управление на проекти. Той акцентира върху ресурсите, които са необходими за изпълнението на задачите по даден проект. Такива ресурси са хората, оборудването, физическото пространство. Методът е разработен от Елиаху Голдрат (1947-2011), бизнес мениджмънт гуру с израелски произход. Неговият подход се различава от по-традиционните методи (Метод на критичния път или PERT), при които се набляга повече на изпълнението на възложените задачи и стриктния график. При мрежата от проекти, които се управляват по метода на Критичната верига, стремежът е ресурсите да не се претоварват, а да се използват по-равномерно, като същевременно се повиши тяхната ефективност.
Управлението на проекти по метода на Критичната верига е подход, който се прилага много успешно в световен план. За последните 30 години са го внедрили компании като: Boeing, Mazda, Toshiba, Intel, Microsoft, Delta Airlines, P&G, ABB, Bosch, Omron, Hitachi и много други. В България също има фирми, които са избрали този процес на управление. Защото…
“Няма компания, която е въвела Критичната верига (CCPM) в работния си процес, и да иска да се върне към стария си метод на работа.”
Това сподели Валентин Борисов, управляващ партньор на Прогресив Флоу България ООД. Фирмата е част от групата Прогресив Флоу, глобална консултантска компания, която работи с водещи организации от частния и обществения сектор. В нея са заети над 60 бизнес експерти основно от Израел, САЩ, Япония и Европа.
На 03.04.2018 г. в Limacon Event Center Валентин Борисов изнесе целодневно Практическо обучение: Critical Chain Project Management (CCPM). На него присъстваха мениджъри и ръководители на проекти от различни фирми, като всички места за обучението бяха запълнени бързо след неговото оповестяване. Екипът на Limacon беше щастлив да посрещне Валентин Борисов за втори път тази година, след като на 30.01.2018 г. той проведете еднодневен практически уъркшоп на тема „Решаващо конкурентно предимство за ефективни производствени компании“.
И този път, но в по-тесен план, беше засегната темата колко е важно фирмите да си създадат решаващо конкурентно предимство, за да бъдат успешни. То се изгражда тогава, когато компанията реши основен проблем на клиентите си по начин, по който никой от конкурентите им не може. Начините да се постигне това често са свързвани с намаляване на сроковете за производство/доставка или повишаване на качеството на продукта/услугата. И както се оказва, за постигането на такава цел не винаги е необходима финансова инвестиция, а по-добро менажиране на проектите на компанията.
Знаете ли, че PriceWaterhouseCoopers са направили глобално проучване с над 200 компании в 30 държави и общо 10 640 проекта. Резултатите са посочили, че само 2,5% от проектите приключват навреме, в рамките на бюджета с пълен обхват и ползи.
Съгласно CCPM метода 3 са основните причини, в които се корени източникът на този проблем. Те намаляват ефективността, а оттам и потенциала за успех.
Първо, Студентският синдром. Той се проявява, когато някаква част от работата по конкретна задача се върши в началото, но основната част от нея се оставя за накрая. Така, дори задачата и нейните спецификации да са дошли навреме, често се работи извън крайния срок или се налагат допълнителни ресурси.
Второ, Законът на Паркинсон. Характерно за него е, че работата се „разпъва“, за да изпълни цялото налично време, което е планирано за задачата. Когато тя приключи по-рано, останалото време се ползва за „подобряване на качеството“ или за извършване на допълнителни дейности, вместо всичко да се финализира по-скоро от предвидения срок. Законът на Паркинсон е често явление, защото много от служителите не желаят да показват пред ръководителите си, че са приключили дадена задача за по-кратък от предвидения срок. Опасенията им идват от това, че за следващата подобна задача може да им се даде по-кратък от текущия срок и да не успеят да го спазят.
Трето, лошата многозадачност т.е. превключването от една задача на друга. Научно доказано е, че такъв метод на работа вреди на мозъка. Намалява също така ефективността, защото мозъкът се нуждае от определено време, за да се съсредоточим от едно нещо върху друго. Колкото по-дълго човек остане фокусиран върху една единствена задача, толкова по-ефективен ще бъде.
Целта на CCPM е да промени начина на управление в многопроектна среда така, че да намали в максимална степен тези три фактора. Методът е изготвен по начин, чрез който да се постигнат следните ефекти:
Намалено:
|
Увеличени:
|
Много важна роля при управлението на проекти по метода на Критичната верига са т.нар. буфери. Те са много удобни и лесни за употреба, особено когато се използва специализиран софтуер за тяхното определяне. По време на целодневното обучение за Critical Chain Project Management, Валентин Борисов показа възможностите именно на софтуера, който използват той и колегите му в Прогресив Флоу, а именно BeingManagment 3. На него ясно се определят и виждат трите основни вида буфера в CCPM.
Зелените са тези, при които всичко е наред и не се нуждаят от промяна. При жълтите е необходим план за промяна, докато червените са критични и се нуждаят от спешни действия. Понякога има и черни буфери, задачите при които са в още по-лошо състояние от червените.
Буферите се оказват изключително полезни за мениджъри и ръководители на проекти, особено когато се управляват повече проекти едновременно. По метода на CCPM може едновременно да се следи кой проект до какво ниво е стигнал, колко време още ще отнеме неговото приключване, върви ли всичко по график, нужни ли са допълнителни ресурси и т.н.
Практиката показва, че компаниите, които работят по метода на CCPM, регистрират следните резултати:
Екипът на Limacon Event Center благодари на Валентин Борисов, че гостува при нас за втори път тази година. Обучението му беше интересно и изключително полезно за участниците. Ако сме привлекли и вашето внимание, не пропускайте нито едно от следващите ни събития. Следете редовно нашия сайт и ни последвайте в социалните мрежи: Facebook, Instagram, LinkedIn.
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.