В криза съм… какво да направя?
Никой бизнес не е застрахован срещу потенциална криза. Всеки може да се оплете в собствените си или чужди мрежи, но последващата реакция зависи само и единствено от нас. За да ви насочим кои са превенциите, как да действаме и да се предпазим от криза, Social Capital Boosters се завърна с една колкото пиперлива, толкова и значима тема!
По време на срещите ни през месеците февруари и март обсъждахме какво е социален капитал, защо ни е нужен и как да изграждаме устойчиви мрежи с хората около нас. През ноември форматът ни за първи път разнищи темата за кризисния мениджмънт и кризисния PR. Гостуваха ни Любомир Аламанов от Site Media, Д-р Александър Христов от Paragraph42 и Даниел Киряков, трима майстор-тенори на съвременния PR. Те споделиха своя опит и знания, отговаряха на въпроси и даваха съвети. Всеки, който желае да види презентациите на нашите лектори и всичко, което дискутирахме по време на Social Capital Boosters, Ep.3, може да изгледа това видео.
За останалите синтезираме най-важната информация, за да я използвате и прилагате на практика.
Кои са 4-те основни етапа, през които преминава всяка криза?
Превенцията може да ви спаси от възникване на кризисна ситуация. Затова вгледайте се в своята фирма, открийте потенциалните препъни-камъчета и помислете какви ще направите „ако еди-какво-си се случи“? За целта ще са ви полезни 4-те етапа на кризата:
Как да се предпазим от кризисна ситуация?
Превенцията е изключително важен процес. Трябва да сме наясно не само с потенциалните кризи, които ни заплашват, но и с краткосрочните и дългосрочни последици, които могат да възникнат.
Един от начините да не допуснем разпространението на негативно мнение за нашата фирма е, като се възползваме от позициите и предимствата на собствения си бранд. Акцентираме и насочваме вниманието към тях.
Предварителната подготовка е друг ключов способ за предотвратяване на една криза. Тренираме екипи, разиграваме сценарии и обучаваме хора. Най-важното тук е информираността! Информирани трябва да бъдат не само мениджърите, но и служителите. От ключово значение е всеки да знае ролята и мястото си по време на кризисна ситуация, какво да прави и какво да не прави. Говорителят трябва да е предварително определен и единствен, който ще контактува с медиите и ще им поддава информация. В зависимост от дейността на фирмата и натрупаните човешки стереотипи решаваме дали този говорител ще е мъж или жена.
Кои са тенденциите в кризисния мениджмънт?
През последните 10 години социалните мрежи набраха толкова голяма популярност, че промениха правилата на съвременния PR. Поддържането на достоверни акаунти носи редица ползи, сред които: платформа, която спомага за растящо доверие на хората към бранда; възможност за всеки да зададе своя въпрос и да получи навременен отговор; средство, което спомага за изграждането и поддържането на положителна онлайн репутация; трибуна, от която да заявите пред обществото своето становище при възникнала кризисна ситуация.
Това са част от най-важните ползи на социалните мрежи за бизнеса. По време на криза обаче трябва да имаме предвид, че facebook както и другите онлайн канали за комуникация многократно ускоряват всеки процес. Чрез споделянето в социалните мрежи кризата добива нови мащаби и разширява своя обхват. Всеки от нас има възможност да влезе в ролята на журналист и да създаде новина. Ако тя е отрицателна и бъде широко огласена, това автоматично може да доведе до спад в продажбите и дори спиране на дейността в дадена компания.
Какво правим, когато кризата вече се е случила?
Първо, обмисляме ситуацията. Това наистина ли е криза и къде се случва? В или извън нашата организация? Кого засяга? Какво ще предприемем, за да се справим, и имаме ли нужните средства за това?
От изключително значение е, когато открием дадем проблем, да го локализираме мигновено и да предприемем своевременни мерки. Ограничаваме обхвата за разпространение на кризата и се борим за нейното потушаване с подходящите за целта инструменти. Проучваме коментарите по темата, техния брой и тоналност, за да се ориентираме в позицията на общественото мнение. Взимаме под внимание също големината на проблема и какво точно засяга той – живот, здраве, личност, мнение, настроение или др.
Противопоказно е по време на криза да обръщаме внимание на себе си. Кризата се случва навън и често има пострадали хора. Тяхната съдба е наша отговорност.
Най-добрият начин за намаляване на напрежението е извинението, а поемането на ангажимент тушира негативните реакции. Когато използваме изрази като „ще обмислим да“, „обсъждаме възможността за“ и др. подобни, оставя усещането за поет ангажимент, без такъв наистина да е изречен.
Разбира се, ако работим с добра PR-агенция, намаляваме до минимум възможността за изпадане в кризисна ситуация. А ако все пак сме изпаднали в такава, слушаме и прилагаме съветите на професионалистите.
За финал синтезираме и 3 важни акцента, на които нашите гости наблегнаха по време на Social capital booster, ep.3: Кризисен мениджмънт в новия век:
Очаквайте следващото издание на Social Capital Boosters догодина, в което ще си говорим за техники за насърчаване на вътрешнофирмената мотивация и изграждане на социален капитал вътре в компанията!
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.