Всяка компания търси начините, с които да преодолее предизвикателствата на своята бизнес среда. Най-често, когато трябва да решим конкретен проблем, насочваме погледите си най-напред към търговския екип, който да ни помогне да генерираме повече клиенти и продажби.
Но когато го натоварваме с по-високи очаквания, обикновено пропускаме да помислим как всъщност можем да му помогнем в постигането на неговите нови цели. Всъщност, ако му предоставим правилните материали, инструменти и ресурси, които са им необходимо, търговският екип по-лесно ще конвертира лийдовете в реални клиенти и ще увеличи оборота на нашата компания.
Sales еnablement е подход, чрез който предоставяме необходимите ресурси на нашите търговци, за да им помогнем да продават по-ефективно. Тези ресурси могат да включват различни видове съдържание, търговски материали, дигитални инструменти или възможности за придобиване на нови знания и умения. Всичко това помага на търговците:
Защо този подход ни е необходим? Според LinkedIn търговските представители прекарват едва 40% от времето си в активни продажби, а Salesforce твърди, че 57% от всички търговци не могат да достигнат своите таргети. Ето защо можем да използваме sales enablement активностите като начин да оптимизираме своя търговския процес и да го направим по-ефективен.
Но този подход е многостранен и за да бъде изпълнен, са ни необходими усилията както на търговските представители, така и на маркетинг екипа.
Маркетинг специалистите предоставят пълния набор от материали и ресурси, от които търговския екип може да се нуждае (напр.: видеа, блог статии, продуктови гайдове, sales презентации и др.). Търговците споделят това съдържание с потенциалните клиенти, за да им помогнат да вземат по-бързо решенията, които ще ги отведат до крайната покупка.
От своя страна, търговският екип връща непрестанна обратна връзка за контента, който се представя най-добре, и за онзи, който все още липсва, като винаги се съобразяват с неговата роля в потребителската пътека.
След като търговския и маркетинг екипите уточнят очакванията си един към друг, сме готови да създадем своята sales enablement стратегия.
Като всяка друга, стратегията за sales enablement трябва да покрива точно определени цели за търговския екип, например:
В зависимост от това какви цели си поставим, ще определим и областите на търговския процес, които имат нужда от подобрение и чиято оптимизация ще ни помогне по-бързо да постигнем желаните резултати.
Според Hubspot, съществуват няколко ключови аспекта от търговския процес, които задължително трябва да включим в своята sales enablement стратегия.
Успехът на съвременния търговец се задвижва от получаването на правилната информация в правилното време. Но за да може да я интерпретира ефективно, той не трябва да затъва в постоянен информационен поток, а да се възползва от специално създадена система, която му позволява да я използва активно във вземането на решения.
Като първа стъпка, можем да изградим стандартизирани търговски репорти, които ни предоставят най-важните за нас sales метрики с един бърз поглед. Подобни метрики могат да бъдат:
Много често търговците не успяват да преценят достатъчно бързо дали един лийд е подходящ за нашата компания и би могъл да се превърне в наш реален клиент. Sales enablement стратегията ни помага да изградим специална рамка, чрез която да по-бързо и по-лесно да определяме качеството на постъпилите лийдове (lead scoring system). Тя създава по-голяма прозрачност както в рамките на търговския екип, така и между него и маркетинг специалистите.
Ако използваме CRM система, можем да отсеем по-качествените лийдове за секунди на база предварително зададени критерии и употребата на автоматизации.
Маркетолозите не са единствените хора в нашата компания, които създават съдържание, защото много често търговският екип създава същото количество контент, който и маркетинг специалистите. И въпреки, че времето, в което търговецът създава съдържание, е време, в което той не продава, персонализирания контент е ключов в затоплянето на лийдовете и превръщането им в клиенти.
Като първа стъпка в оптимизацията на sales съдържанието стои изготвянето на цялостен одит на контента, с което разполагаме. Много е вероятно вече да разполагаме с различни формати (видео, case study, презентации), които са изключително ефективни, но подценяваме в своята ежедневна работа. Систематизирайки цялото наше съдържание на едно място, ще определим това, което е най-полезно за търговския екип, и онова, които все още липсва е трябва да създадем.
Сред контент форматите с най-голяма ефективност за търговците се нареждат видеата, case studies, е-книги и търговски презентации.
Автоматизацията позволява на всеки търговец да освободи значителна част от времето си, като механизира извършването на мануалните, времеемки и повторяеми дейности в своята работа, използвайки различни дигитални (софтуерни) инструменти. По този начин търговският екип увеличава своя капацитет, в който се фокусира върху приоритетните задачи. Някои от най-популярните видове автоматизации са имейл автоматизациите (email sequences), автоматизирани чатове или чатботове, автоматизирано управление и насърчаване на лийдовете (lead management & email nurturing) и др.
Sales enablement стратегията ни позволява да повишим ефективността на своя търговски екип, като му предоставим правилните съдържание и инструменти, с които той да продава по-бързо и по-добре. Разбира се, този процес не е лесен и отнема известно време, а често можем да допуснем някои непредвидени грешки.
В Limacon помагаме на редица български и международни компании да изградят, дигитализират и оптимизират своите търговски процеси, за да направят бизнеса си много по-успешен. През последните години развихме ценна експертиза, като създадохме над 30 маркетинги търговски стратегии за компании в България и Европа. Нашите услуги за оптимизация на търговските процеси ще помогнат на вашите търговци да достигнат нови върхове в B2B продажбите!
Какво представлява нашата услуга по оптимизация и дигитализация на търговски процеси?
Първо, анализираме сегашното състояние на търговската ви структура и процеси, след което ще опретелим най-добрите дигитални решения за вашия екип и бдюжет. Ще подредим, структурираме и стандартицираме новата търговска структура и процеси и ще обучим вашия търговски екип да работи с дигиталните инструменти и пратформи (като HubSpot), за да намират повече потенциални клиенти и да затварят повече успешни сделки.
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.