Това е ключова фраза, която запомнихме от вечерта на 29.10.2019 г, когато се проведе второто издание на новия ни формат, Limacon Sales Stars, vol.2. Гостува ни Георги Найденов, управляващ съдружник в компания UPSKILL, търговец по професия и призвания.
С него обсъдихме различни теми от света на продажбите. Говорихме за търговски процеси, cold calling, печелене и загуба на сделки, отношения с клиентите и т.н. А най-важният въпрос, на който отговорихме, е: Какви качества трябва да притежава един търговец? Кои са онези личностни белези, които го превръщат от добър в гениален?
Ето какво ни сподели Жоро на база собствения си опит.
Добрият търговец може да разговаря свободно. Той не се притеснява от отсрещната страна, защото знае отговорите на всички въпроси. Идва му отвътре да разговаря с хора и го прави умело.
Гениалният търговец обаче не е просто комуникативен. Той познава всички си клиенти по име. На разположение е 7 дни в седмицата и по 24 часа в денонощието. Винаги отговаря на телефона си, без значение кой, кога и за какво му звъни. Прави го, защото знае, че е важно да поддържа топлия контакт със всеки човек в телефонния си регистър.
Много компании правят следната грешка: Наемат за търговския си екип хора, които са работили в същия или сходен сектор.
Не го правете!
Гениалният търговец си личи по това, че може да продава различни неща. Ако успешно е минал през различни позиции и разнообразни отрасли, знаете, че този човек може да продава. Всичко. На всеки. Наистина. Стоенето в един и същи сектор говори за „работа в калъп“ и „слагане в релси“. Не искате това, нали?
То говори за доверие, способности и ангажираност.
Отговорност на всеки търговец е дали продуктите и услугите, които продава, са качествени. Затова той самия трябва за избира такива. В сферата на търговията имиджът е изключително важен, а много от процесите се задвижват от силата на положителната референция, богатия социален живот и спечеленото доверие.
Гениалният търговец е коректен и печели клиенти заради собствените си качества. Следва правила, които си е поставил сам или са фирмена ценност. Често си поставя лимит на клиенти, за да е сигурен, че ще работи с тях на достатъчно високо ниво.
Гениалният търговец е единак. Той е уверен в собствените си способности. Готов е да влезе в провокация. Понякога е дори нахален. НО! Има необходимите знания за съответния бранш, клиент, конкуренция, състояние на пазара.
Добрият търговец разчита на себе си, но гениалният търговец умее да работи в екип и да делегира задачи. Обича да е на върха на пирамидалната структура в компанията, защото смята, че там е неговото място. На екипа си възлага онези задачи, които улесняват работата му по време на срещи, сключване на сделки и презентиране на продукти. Когато обаче предстои най-важния проект за годината, предпочита да работи сам.
Гениалният търговец е човек на действието. Той се интересува. Информира се. Непрестанно обогатява мрежата си с контакти и разраства своя социален капитал. Гмурка се надълбоко. Не стои дълго време на едно място.
Може да прави по 20 срещи на седмица и от тях сключва 4 сделки. Знае, че една продуктивна среща продължава между 30 и 40 мин, а ако времето се проточи по-дълго, сам напуска стаята и се отправя към следващия си клиент.
Търговците са екстровертни хора. Те обичат комуникацията, срещите с познати и непознати. Харесва им да са обект на внимание и знаят как да предразположат отсрещната страна. Всичко това няма да е възможно без да притежават прилично чувство за хумор.
Замислете се… Кои гениални търговци познавате? Разсмиват ли ви почти всеки път? Това е едно от ключовите им личности качества.
След като вече познавате гениалния търговец малко по-добре, искате да го имате като кадър във фирмата си, нали? Той е човекът, който генерира най-много продажби, разширява пазара и намира нови клиенти. Ето няколко неща, които са много важни за него и ще ви помогнат да го задържите като кадър.
Първо, никога не забравяйте, че търговците са ориентирани към пари и бонуси. Те са по-меркантилни от други хора в екипа и това е напълно нормално. Все пак ежедневието им е свързано с пари.
Второ, давайте им поле за изява. Те обичат да управляват и да делегират. Харесват развитието и прогреса, затова осигурявайте им перспективи. Докато имат цели за гонете, има и по-голяма вероятно да останат във фирмата.
Трето, ясно определената структура е важна за тях. Както казахме, те обичат да са на върха на пирамидата, за да управляват от там. Могат да са както строги, така и услужливи, но няма да се примирят с това те самите да бъдат строго управлявани.
Събудихме ли интереса ви към света на продажбите? Тогава елате и на следващото издание на Sales Stars. Ще ви срещнем с още интересни хора. Форматът е вечер и безплатен за всички, като целта му е да предоставяме платформа за разговор и обмен на опит и идеи между професионалисти и консултанти в сферата на B2B продажбите, маркетинга и бизнес развитието.
Следващото издание Limacon Sales Stars, vol. 3 ще бъде на 26.11 с гост Ваня Стоянова от ТЕД. Подробности около събитията ни може да откриете в профилите ни в социалните мрежи: Facebook, Instagram, LinkedIn. За да не пропуснете наистина нищо от нас, абонирайте се и за имейл бюлетина ни на welcome@limacon.bg.
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.