Има няколко вида презентации. Такива, които гледаме с интерес. Такива, които са ни безразлични. И такива, които ни карат да предприемаме действия.
И именно последните са най-трудни за изготвяне и за презентиране.
Това са презентациите, които вдъхновяват. Променят. Продават.
На този въпрос се опитахме да отговорим вечерта на 16.01.2020 г., когато в залата на Limacon се проведе SalesStars vol. 5 с гост Борис Христов, основател на 356labs, бутикова агенция за създаване на бизнес презентации. Той е специалист по изготвяне на фирмени презентации, които продават, помагат на sales екипите да постигат по-добри резултати и да затварят по-големи сделки. Сред клиентите на Борис са компании като Coca Cola, Bosch, Renault, UniCredit Bulbank, booking.com и др.
Само за час и половина той даде тонове полезни съвети, които, ако приложите в практиката си, ще постигнете бързи резултати. Без никакво съмнение! Нека си припомним акцентите от вечерта.
Morph е функционалност в PowerPoint 2019 и 365, която вероятно не познавате. С нея обаче ще постигнете онзи WOW ефект, който винаги сте търсили в своята презентация.
Morph позволява автоматично анимиране на елементи в стил prezi (и се намира в менюто Transitions).
За да се получи анимация, най-важното е да имате повтарящи се елементи в два последователни слайда. Инструментът е супер интересен и колкото повече разгърнете въображението си с него, толкова по-успешно ще го имплементирате.
По време на SalesStars vol. 5 Борис показа различни техники за приложение на Morph, например:
Morph е прекрасен инструмент, но той НЕ е подходящ, когато изпращате презентации по имейл. Тези файлове играят ролята на документ, който трябва да е достатъчен сам по себе си. Чете се на екран и в спокойна среда, затова може да има дребен шрифт и да е по-натоварен с повече текст и данни.
Обратно, при презентация на живо, цифрите и данни трябва да се „дешифрират“ от презентатора. Дизайнът на слайдовете често е по-отбран, но ефектен, за което MORPH изиграва ключова роля. ВАЖНО: Morph размива физическото усещане за брой слайдове. Презентацията може за стане с 50, а всъщност като документ да е едва с 10 слайда.
Когато изготвяте презентация, тя ВИНАГИ трябва да е съобразена с аудиторията, преди която ще я презентирате. Има значение дали говорите пред екипа си, гост сте на конференция, участвате в състезание или презентирате пред ограничен мениджърски екип.
Говорете на своята публика. Използвайте техния език. Не повтаряйте неща, които са им вече известни. Използвайте аналогии, които познават.
А какво да правим, когато не познаваме публиката си? Нямате информация и съответно не знаете как да устроите презентацията си. Ами, напишете си домашното! Има 3 канала, които са безценен източник на информация:
Ако ви предстои, например, презентация на ИТ конференция, прочетете няколко статии на ИТ тематика. Вижте думите, които се използват, и ги „откраднете“. Намерете ново проучване, което е интересно и малко известно. Вземете цитат от него. Гледайте видеа. Слушайте подкаст. Информирайте се. Използвайте наученото (и винаги отбелязвайте източника си на информация!)
Има ли в публиката конкретен човек, когото искате да впечатлите? Да го наречем Г-н Х. Потърсете неговото име в интернет. Намерете интервюта. Сложете негов цитат в презентацията си и стигнете ли до него, кажете: „И преди няколко дни човек, който е тук в залата, сподели следното…“ Проследете мимиките на вашия човек. Ако се усмихва, на прав път сте.
Да продължим с примера за ИТ конференцията. Наистина искате да впечатлите Г-н Х и сте разгледали профила му във Facebook. Виждате, че неговото хоби е, например, яздене на коне. Как умело да използвате тази информация?
Например, сравнете якия продукт, който презентирате, с ненадминатото изживяване от ездата.
Ще представяте продукта си на тази ИТ конференцията, но не знаете каква ще бъде аудиторията? Ами, питайте!
Събитието едва ли се състои за първи път и организаторите му задължително имат подробен списък с гостите. Ако се окаже, че 85% от участниците са програмисти, говорете им в конкретика, цифри и данни. Ако са мениджъри на ИТ фирми, те са визионери и се интересуват от голямата картина, а не детайла. Никога не забравяйте значението на контекста в комуникациите.
Да си представим, че на тази ИТ конференция представяте продукта си пред жури. Нямате представа какъв ще е съставът му, а организаторите са длъжни да мълчат?
Тогава задействайте своя социален капитал. Познавате ли участници от предни издания? Можете ли да ги откриете? Ако се окаже, че през последните три години журито е било едно и също, може би и тази година ще е такова. Време е да се върнете към №1 и събирането на информация.
Когато нямаме време да правите две презентации (една за на живо и една за имейл), използвайте бележките на PowerPoint. Така давате допълнителна информация, която не е видима по време на самата презентация.
Когато цитирате данни, правете го на отделен слайд и използвайте големи цифри с изчистен дизайн. Задължително добавяйте източника си на информация дори да е с много дребен шрифт, който не е задължителен да се чете.
Когато презентирате графика, използвайте цяло изречение за заглавие. Например, вместо Q3 Marketing results, използвайте следния израз: Our storytelling generated most of our revenue in 2019. Чрез този похват карате публиката да търси доказателство за твърдението в графиката и не се разсейва с други цифри.
Висшият пилотаж в презентирането определено е интерактивната презентация, с която поставяте публиката в центъра и я питате: Кое е най-важно за вас?. Този похват се използва при тесен състав (около 5 човека!) мениджъри от висока ниво. Тяхното време е ограничено и искат да преминете към същината по-бързо. Ще оценят, ако „скочите“ директно на слайд 23 , например.
Благодарим на Борис Христов за гостуването и полезните съвети, които сподели. В Limacon Event Center организираме редица подобни събития, за да помагаме на малкия и среден бизнес в Пловдив да се развива. Сред най-успешните ни формати освен SalesStars са също Закуси с мен и Marketing Hype. Те се провеждат ежемесечно и са със свободен достъп. Научете кога е следващото им издание, като следите новостите, които публикуваме в социалните мрежи Facebook, LinkedIn и Instagram или се абонирайте за нашия бюлетин на welcome@limacon.bg
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.