Презентациите, които продават! Или как да затваряме по-големи сделки с помощта на PowerPoint

Статия - Презентациите, които продават

Има няколко вида презентации. Такива, които гледаме с интерес. Такива, които са ни безразлични. И такива, които ни карат да предприемаме действия.

И именно последните са най-трудни за изготвяне и за презентиране.

Това са презентациите, които вдъхновяват. Променят. Продават. 

Как да направим презентация, която ще вземе ума на публиката?

На този въпрос се опитахме да отговорим вечерта на 16.01.2020 г., когато в залата на Limacon се проведе SalesStars vol. 5 с гост Борис Христов, основател на 356labs, бутикова агенция за създаване на бизнес презентации. Той е специалист по изготвяне на фирмени презентации, които продават, помагат на sales екипите да постигат по-добри резултати и да затварят по-големи сделки. Сред клиентите на Борис са компании като Coca Cola, Bosch, Renault, UniCredit Bulbank, booking.com и др.

Само за час и половина той даде тонове полезни съвети, които, ако приложите в практиката си, ще постигнете бързи резултати. Без никакво съмнение! Нека си припомним акцентите от вечерта.

MORPH! Анимацията, която никой не познаваше, но всички запомнихме

Morph е функционалност в PowerPoint 2019 и 365, която вероятно не познавате. С нея обаче ще постигнете онзи WOW ефект, който винаги сте търсили в своята презентация. 

Morph позволява автоматично анимиране на елементи в стил prezi (и се намира в менюто Transitions).

За да се получи анимация, най-важното е да имате повтарящи се елементи в два последователни слайда. Инструментът е супер интересен и колкото повече разгърнете въображението си с него, толкова по-успешно ще го имплементирате.

По време на SalesStars vol. 5 Борис показа различни техники за приложение на Morph, например:

  • Ефектна поява на нови елементи, които на предходния слайд са били извън рамките на слайда
  • Зрителна измама за въртене на слайдовете посредством специфично позициониране и промяна в размера на обектите
  • Автоматично анимиране на елементи като движещи се облаци и др.
  • Имплементация между Morph и таблици.

Използвайте MORPH само в презентации на живо. Ето защо!

Morph е прекрасен инструмент, но той НЕ е подходящ, когато изпращате презентации по имейл. Тези файлове играят ролята на документ, който трябва да е достатъчен сам по себе си. Чете се на екран и в спокойна среда, затова може да има дребен шрифт и да е по-натоварен с повече текст и данни.

Обратно, при презентация на живо, цифрите и данни трябва да се „дешифрират“ от презентатора. Дизайнът на слайдовете често е по-отбран, но ефектен, за което MORPH изиграва ключова роля. ВАЖНО: Morph размива физическото усещане за брой слайдове. Презентацията може за стане с 50, а всъщност като документ да е едва с 10  слайда.

Презентацията е готова! А аудиторията ще се припознае ли в нея? 

Когато изготвяте презентация, тя ВИНАГИ трябва да е съобразена с аудиторията, преди която ще я презентирате. Има значение дали говорите пред екипа си, гост сте на конференция, участвате в състезание или презентирате пред ограничен мениджърски екип.

Говорете на своята публика. Използвайте техния език. Не повтаряйте неща, които са им вече известни. Използвайте аналогии, които познават.

А какво да правим, когато не познаваме публиката си? Нямате информация и съответно не знаете как да устроите презентацията си. Ами, напишете си домашното! Има 3 канала, които са безценен източник на информация:

№1 – Необятният интернет. Търсете умело и селектирайте!

Ако ви предстои, например, презентация на ИТ конференция, прочетете няколко статии на ИТ тематика. Вижте думите, които се използват, и ги „откраднете“. Намерете ново проучване, което е интересно и малко известно. Вземете цитат от него. Гледайте видеа. Слушайте подкаст. Информирайте се. Използвайте наученото (и винаги отбелязвайте източника си на информация!) 

Има ли в публиката конкретен човек, когото искате да впечатлите? Да го наречем Г-н Х. Потърсете неговото име в интернет. Намерете интервюта. Сложете негов цитат в презентацията си и стигнете ли до него, кажете: „И преди няколко дни човек, който е тук в залата, сподели следното…“ Проследете мимиките на вашия човек. Ако се усмихва, на прав път сте.

№2 – Социалните мрежи. Оръжието, което малцина използват.

Да продължим с примера за ИТ конференцията. Наистина искате да впечатлите Г-н Х и сте  разгледали профила му във Facebook. Виждате, че неговото хоби е, например, яздене на коне. Как умело да използвате тази информация? 

Например, сравнете якия продукт, който презентирате, с ненадминатото изживяване от ездата.

№3 – Организаторите на събития. Питайте ги! Техният успех зависи от вашия

Ще представяте продукта си на тази ИТ конференцията, но не знаете каква ще бъде аудиторията? Ами, питайте!

Събитието едва ли се състои за първи път и организаторите му задължително имат подробен списък с гостите. Ако се окаже, че 85% от участниците са програмисти, говорете им в конкретика, цифри и данни. Ако са мениджъри на ИТ фирми, те са визионери и се интересуват от голямата картина, а не детайла. Никога не забравяйте значението на контекста в комуникациите.

№4 – Социалният капитал! Понякога той е, който променя правилата на играта

Да си представим, че на тази ИТ конференция представяте продукта си пред жури. Нямате представа какъв ще е съставът му, а организаторите са длъжни да мълчат?

Тогава задействайте своя социален капитал. Познавате ли участници от предни издания? Можете ли да ги откриете? Ако се окаже, че през последните три години журито е било едно и също, може би и тази година ще е такова. Време е да се върнете към №1 и събирането на информация.

И още няколко съвета как да издигнете следващата си презентация на ново ниво

Когато нямаме време да правите две презентации (една за на живо и една за имейл), използвайте бележките на PowerPoint. Така давате допълнителна информация, която не е видима по време на самата презентация. 

Когато цитирате данни, правете го на отделен слайд и използвайте големи цифри с изчистен дизайн. Задължително добавяйте източника си на информация дори да е с много дребен шрифт, който не е задължителен да се чете. 

Когато презентирате графика, използвайте цяло изречение за заглавие. Например, вместо Q3 Marketing results, използвайте следния израз: Our storytelling generated most of our revenue in 2019. Чрез този похват карате публиката да търси доказателство за твърдението в графиката и не се разсейва с други цифри. 

Висшият пилотаж в презентирането определено е интерактивната презентация, с която поставяте публиката в центъра и я питате: Кое е най-важно за вас?. Този похват се използва при тесен състав (около 5 човека!) мениджъри от висока ниво. Тяхното време е ограничено и искат да преминете към същината по-бързо. Ще оценят, ако „скочите“ директно на слайд 23 , например.

Благодарим на Борис Христов за гостуването и полезните съвети, които сподели. В Limacon Event Center организираме редица подобни събития, за да помагаме на малкия и среден бизнес в Пловдив да се развива. Сред най-успешните ни формати освен SalesStars са също Закуси с мен и Marketing Hype. Те се провеждат ежемесечно и са със свободен достъп. Научете кога е следващото им издание, като следите новостите, които публикуваме в социалните мрежи FacebookLinkedIn и Instagram или се абонирайте за нашия бюлетин на welcome@limacon.bg

Предишна новина Следваща новина
ОБРАТНО

Абонирай се

Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.