Знаете ли, че губите кандидати за работа, преди дори още да сте ги срещнали? Всеки ден технологиите променят света, който си мислим, че добре познаваме. Това включва и начинът, по който управляваме човешките ресурси. Затова трябва да се учим постоянно как да се адаптираме и възползваме от настоящите тенденции в дигиталния свят и как те биха ни помогнали в подбора на персонала в компанията.
Точно тези тенденции бяха в основата на еднодневното обучение: Подбор в дигиталната среда. Той се проведе на 4-ти декември в любимата и така уютна зала на Limacon Event Center с лектор Ивайло Иванов от C Team. Ивайло представи новите възможности на технологиите в дигитална среда, защо работодателската марка е важна и подробно разнищи процеса и болежките по привличане и подбор на хора в компаниите.
Залата бе изпълнена с опитни мениджъри и експерти с дългогодишен опит в сферата на човешките ресурси. Обучението премина в теоретическа и практическа част с решаване на казуси.
Както в състоялото се обучение, нека първо обърнем внимание на това какво влияние има работодателската марката (employer branding) върху кандидатите.
За да изградите добре позната и силна работодателската марка, трябва внимателно да разгледате многобройните канали, използвани от търсещите работа и да се съсредоточите в развитието на вашите фирмени такива. Това са вашият уебсайт, социалното ви присъствие, препоръки за компанията и други. Точно тук пред вас се изправя казусът как да задоволите нуждите на вашите потенциални служители, преди дори да сте ви срещнали. Трябва да постигнете този връх, в който вече се намирате в полезрението на вашите кандидати и дотолкова добре да сте им повлияли, че вашата компания е поне в първите 2 опции при избор на работно място от него. Сложната задача обаче идва, когато специалистите човешки ресурси трябва умело да управляват асоциацията за бранда, която се появява в съзнанията на таргет кандидате.
Според проучване на LinkedIn, поне 75% от талантите са проучвали фирмите, за които искат да кандидатстват, като това се случва дори преди самото кандидатстване за дадената позиция. Топ 3 от каналите на проучване са корпоративният сайт, професионалните общности (какво ще кажат приятелите ви за дадената компания, какво пишат блогърите, какво мнение изказват професионалисти) и какво се говори в социалните медии.
Главно, решението на търсещите работа се случва в дигиталната среда – според проучванията, повечето проверяват средно 18 източника, преди дори да кандидатстват за работа. Типичният кандидат търси онлайн и често в етапа на проучването си, открива желаните обяви за работа в социални мрежи или уебсайтовете на компаниите, където смятат да кандидатстват. По време на тази фаза повечето се обръщат към социални мрежи като Facebook, за да разберат за културата на компанията и участието ѝ в общността. Част от проучването е проверката на профила в LinkedIn и Twitter, за да опознаят повече социалните дейност и награди на компанията и нейните ключови хора. А когато търсят отзиви за компанията, най-често търсят информация от източници като BGRabotodatel.
Трябва да сте наясно, че не всички желани от компанията кандидати са активно търсещи работа. За да достигнете до всеки един потенциал е важно преди подбора на кандидатите, да отбележите няколко ключови точки.
Когато искате вашият кандидат да ви предпочита пред която и да е от другите конкурентни компании на пазара, трябва да създадете незабравимо и лесно онлайн преживяване. Задължително е да предоставите това изживяване през целия процес на търсене на работа. Нека разгледаме няколко бързи начина, с които можете да направите това:
За много компании потенциалните кандидати за работа са вторите по важност посетители на уебсайта. Вашата работодателска марка ще пострада, ако уебсайтът и порталите ви за набиране на персонал са остарели или не отразяват добре кои сте вие. Разбира се, вашият сайт трябва да бъде настроен и за мобилни устройства. Най-добре е да тествате, за да разберете дали вашите кандидати могат лесно да намерят информацията, която търсят.
Особено трябва да се обърне внимание на това дали функцията ви за търсене на работа е лесна за намиране и възможно най-опростена. Това дали уебсайтът ви е пригоден за мобилни устройства, е важно не само за вашите потенциални кандидати за работа, но и за вашите клиенти. А при определен сегмент кандидатстването през мобилни устройства е единственият и най-удобен вариант. Проучванията показват, че поколението на милениалите имат нуждата да могат да кандидатстват за работа чрез таблет (43%) или чрез смартфона си (39%).
Около 46% от търсещите работа кандидатстват за работа директно от уебсайта на компанията спрямо други пътища. Помислете за надграждане на вашите системи или използване на портал от трети лица. След доброто и така бързо развитие на LinkedIn като канал за набиране на кандидати, е препоръчително (ако към момента не го правите) да започнете да го използвате като канал за набиране на професионални кадри.
Какво предава вашето социално присъствие във Facebook, Instagram и LinkedIn? Знаете ли какви са отзивите за вашата компания в сайтове като BGRabotodatel? Не забравяйте, че освен функциите на сайта, споделеното съдържание във вашите онлайн канали е ключово при вземането на решение за кандидатстване от страна на таланта. Уверете се, че сте включили полезно и информативно съдържание за вашата култура в компанията. Все пак трябва да впечатлите вашия кандидат не само с работната позиция, но и с предлаганите условия за работа.
Прегледайте профилите на компанията в социалните мрежи и регулярно ги актуализирайте. За още по-голяма достоверност, ангажирайте служителите си, за да подобрите отзивите и препоръките за вашата фирма в онлайн пространството. Вашата работодателска марка се използва, за да обозначи репутацията ви като добър и надежден работодател и ви позиционира в съзнанието на вашите бъдещи кандидати за работа. Това са всичките интересни и желани преживявания, които предоставяте по привлекателен начин в множество дигитални канали. Става въпрос за задоволяване на информационните нужди на вашите кандидати.
Според проведени проучвания, потребителите вярват повече на вашите служители, отколкото на вашите послания и обещания. Вътрешното проучване сред служителите за вашата работодателска марка ще ви даде ясна представа какви са нагласите на кадрите във вашата компания. Ангажирайте и хората, които напускат вашата компания. Това ваше високо ниво на лидерство ще се прояви и отбележи от служителите ви. Планирайте добре подобни разговори и внимателно прегледайте резултатите от изходящите интервюта с хората от вашия екип. Тази обратна връзка ще ви помогне при подобряване на подходите при привличането потенциалните кадри, да задържите настоящия персонал, както и да ви спаси в кризисни ситуации.
Отдайте нужното внимание и на външните проучвания сред потенциалните кандидати на вашата компания, правете проактивен подбор на кадрите и не забравяйте така важния мониторинг в социалните мрежи (social listening). За последното е препоръчително да отделите необходимото време и ресурс за качествен анализ. Какво действат и развиват като продукти и услуги конкурентите на компанията, какво пишат за вас служителите на вашата фирма в социалните си профили и каква е тяхна дейност в другите профили и страници, какви разговори се водят в групите, които ви интересуват и подобни.
Казано накратко, този анализ ще ви помогне да разберете какви емоции предизвиквате в служителите си и потенциалните такива и какви са цялостните нагласи към вашата организация. Ето защо благоприятните условия във вашата компания трябва да се промотират привлекателно в дигиталните канали.
Предпочитаното съдържание от потребителите в онлайн пространството е видеото. Лесно предава информацията, като леко я поднася на зрителя. Промо видеата с истории от първо лице (такива с лично послание, които изглеждат на пръв поглед не режисирани) са най-успешни сред потенциалните ви кандидати. Човешкият досег е най-подходящ в случая. Истории на служителите и мениджърите, които споделят за своето преживяване в компанията, ще окажат положително влияние при вземането на решение от кандидата и ще дарят вашата организационна среда с по-висока мотивация и усещане за част от нещо стойностно и голямо. Създаването на кампании за провокиране на споделяне на съдържание от личните профили на служителите също е успешен подход за привличане на потенциални таланти.
Защо е важно да насърчаваме настоящите си кадри: Според прочуване сред служителите в Германия на тема на какво животно оприличават компанията, в която работят, повечето от тях отговарят на слон. Стабилен, тежък и тромав бозайник. Изправени сме пред такива времена, в които мотивацията на служителите в компанията трябва да бъде подхранвана, за да могат успешно да се реализират. Създаването на привлекателни кампании, участието в социални каузи, постоянното актуализиране на дигиталните канали на компанията и регулярния анализ е от ключово значение за успешното развитие на бизнеса и привличането на професионална работна ръка.
Направете оценка на всичките си канали, за да разберете доколко силна е вашата работодателска марка сред потребителите и екипа ви. Дали тя е конкурентна на другите фирми и дали изпъква сред тях. Съсредоточете се върху разбирането и усъвършенстването на цикъла за вземане на решение на вашите кандидати. Все пак най-добрата реклама за вас е тази от вашите служители. Работете за постигането на този резултат – вашите кадри да се превърнат в промоутъри на вашата марка. Със създаването на впечатляващо изживяване за вашите потенциални и настоящи служители, ще повишите не само количеството на вашия екип, но и мотивацията му.
Освен споделеното в статията, участниците в еднодневното обучение научиха интересни факти и правила при набирането на персонал през известния дигитален канал на LinkedIn (какви са изискванията за съобщенията и какви са алгоритмите в социалната мрежа). Всеки един от присъстващите специалисти в човешките ресурси участва в решаването на казуси свързани с овладяването на ситуациите в компанията, когато брандът работи срещу нас.
Хората са най-ценният ресурс на компанията и за пореден път потвърждаваме това с ползотворно събитие. Благодарим на Ивайло Иванов от C Team за интересното и отрупано с факти и статистики обучение. Следете профилите на Limacon Event Center в социалните мрежи Facebook, Instagram, LinkedIn или се абонирайте за имейл бюлетина ни на welcome@limacon.bg, за да разберете какви вълнуващи събития сме ви подготвили през новата година.
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.