5-те стъпки, с които създаваш успешна маркетинг стратегия

Статия - Маркетинг стратегия

Чудиш ли се какви са елементите на истински работещата маркетинг стратегия? Колко пъти вече се сблъскваш с изумителни маркетинг кампании, за които да си кажеш „Еха, как не се сетих“?

Ако тепърва стартираш своя бизнес или вече се намираш в етап, когато добрата маркетинг стратегия е ключът към твоя успех, създаването ѝ може да се окаже трудно предизвикателство. И да, това е напълно нормално.

За да направим живота ти по-лесен, ще ти разкрием ключовите компоненти на успешната маркетинг стратегия и ще ти покажем стъпките, по които трябва да минеш, за да я реализираш успешно.

1. Кои са твоите целеви клиенти? Създай им аватар (buyer persona)! 

За да можеш да създадеш правилна маркетинг стратегия и да я изпълниш успешно, най-напред помисли за потребителите, до които искаш да достигнеш. На колко години са? Къде живеят и какво работят? Какви са техните интереси?

Най-лесният и полезен инструмент е клиентският аватар. Често ще го срещнеш под наименованията buyer persona, customer avatar или профил на желания купувач. Той създава цялостен профил на твоя целеви клиент и обхваща множество демографски и психологически характеристики (напр.: възраст, работна позиция, доходи, интереси, местоживеене, предизвикателства и др.).

Пример за клиентски аватар на компания, която произвежда козметични продукти.

Боряна е жена, която е в разцвета на 30-те си години и живее в голям град. Тя е работеща дама с доход над средния. Нейно основно предизвикателство е да изглежда добре и да се чувства превъзходно в кожата си, но без това да отнема от малкото й свободно време.

2. Постави си цели и помисли как ще ги постигнеш

Не забравяй, че твоите действия винаги трябва да са пряко свързани с твоя бизнес! Ето защо, когато съставяш маркетинг стратегията си, целите в нея трябва да отразяват целите на твоя бизнес.

Например, ако твоята бизнес цел е конференцията, която организираш, да бъде посетена от 300 човека, то маркетинг целта би била да увеличиш онлайн продажбите на билети с 10% във всеки от следващите 3 месеца.

Веднъж поставени, целите трябва да се изпълнят, а за това има множество начини. За всеки отделен бизнес (дори и твоя) има подходящи определен набор от правилни инструменти.

За да постигнеш целта, която посочихме горе, се нуждаеш от различни дигитални решения, които да ти помогнат в анализа и интерпретацията на поведението и предпочитанията на твоята аудитория. Такива могат да бъдат Google Analytics, Facebook Analytics, Kissmetrics, HotJar, Hubspot и др.

3. Направи анализ на ресурсите, с които вече разполагаш

Имаш ли създадено съдържание до момента? А уебсайт? С какви профили в социалните мрежи разполагаш? Опиши всичко, което имаш до момента, а нашият съвет е след това да го разделиш в три категории:

  • Paid Media – това са всички канали, в които заплащаш определен бюджет, за да достигнеш до твоите целеви клиенти. Такива могат да бъдат Facebook Ads или Google Ads, например, които предлагат рекламни опции на бизнеса.
  • Owned Media – това е съдържанието, което създаваш самостоятелно (блог статии, електронни книги, инфографики, и т.н.)
  • Earned Media – това е съдържанието, което се създава и споделя от твоята целева аудитория, като в него се споменава името на бранда ти.

Като обединиш всичко това, ще можеш да си направиш ясна сметка какви типове съдържание ти липсват и върху какво трябваш да наблегнеш занапред. Ако имаш ресурси, които вече осъзнаваш, че няма да обслужват бизнес целите ти, не се страхувай да ги премахнеш. Сега е най-правилният момент, в който да подходиш към бъдещите си планове със свеж и ясен поглед.

4. Открий начини да ангажираш своята публика

Кампаниите са един от инструментите в изпълнението на маркетинг стратегията, за които се изисква мисъл и време. В никакъв случай не бива да подхождаш лекомислено към тях. След като знаеш какви са целите ти и върху какви видове съдържание ще наблегнеш, е необходимо да помислиш как ще направиш така, че да ангажираш своята целева аудитория. Тук отново си припомни за клиентския аватар, който да използваш като ядро на своите маркетинг активности.

Приеми, че ще работиш за софтуерна компания за видео обработка. Едно от предизвикателствата на твоята персона е добавянето на ясни звукови ефекти към видеата, но ти нямаш съдържание, което да отразява това. Идея? Можеш да направиш 15-секундно демо видео за Instagram, показвайки колко добър е твоят продукт в разрешаването на проблемите на потребителите. 

5. От планиране към реализиране на стратегията

Дойде време и за последната стъпка. Досега, твоите проучвания и планиране трябва да са ти помогнали да визуализираш достатъчно добре стратегията, която трябва да изпълниш.

Идва моментът, в който събираме всички елементи заедно – или с други думи, подкрепяме плановете си с действия. Сега просто трябва да опишеш подробно своята стратегия и конкретните техники (стъпки), по които ще я изпълниш. Когато го правиш, винаги мисли в дългосрочен план и в перспектива от поне 12 месеца напред. След като видиш цялостната картина, направи и краткосрочен график за изпълнение на тази стратегия.

Състави план за създаване на своето съдържание. Той трябва да включва заглавие, формат, цели и канал за разпространение на всеки вид контент, който е част от него.

И не забравяй, че всяка маркетинг стратегия е уникална сама по себе си. Колкото по-добре разписана и планирана е тя, толкова по-успешни ще бъдат крайните резултати, а оттам и твоят бизнес.

За да илюстрираме с пример нека се върнем към софтуерната компания за създаване на видео съдържание. Може би през Януари ще пуснете в ход софтуерен ъпдейт, подобряващ процеса на експорт на документи за потребителите. През Април ще искате да публикувате електронна книга, която предоставя на вашата потребителска група информация за видео обработката, а през Септември планирате да интегрирате различен софтуер.

Нека не забравяме, че дигиталната стратегия на всеки един бизнес е уникална. Такова трябва да бъде и описанието на стратегията ти, и колкото по-подробна е тя, толкова по-голяма е възможността да бъде не просто добра, а зашеметяваща!

Създаването на маркетинг стратегия не отнема една нощ. То изисква много време, усърдна работа и отдаденост, за да се увериш, че ще достигнеш своята аудитория на мястото и във времето, което е най-подходящо за нея. Но веднъж изградиш ли своята стратегия, се придържай към нея, усъвършенствай я и постепенно резултатите за теб и твоя бизнес ще бъдат налице.
 

Предишна новина Следваща новина
ОБРАТНО

Абонирай се

Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.