Лидерството е способността да обединяваш хората около съвместна работа за постигане на обща цел. И в този смисъл има само едно мерило за успешно лидерство – умението за формиране на работещи екипи, които постигат целите си“ – това гласи една от най-популярните дефиниции за лидерството.
Именно с тази мисъл в слънчевата сутрин на 14 март Михаил Стефанов възбуди мисленето на нашите участници в пространството на Limacon Event Center по време на обучението „Комуникационни практики за ефективно лидерство“. Ето кои са 3-те стъпки към ефективна комуникация, които той ни сподели:
Михаил Стефанов е съветник по комуникации с над 13-годишен опит както в света на бизнеса, така и в този на добрите каузи. Измежду най-силните интереси на Мишо е търсенето на комуникационни подходи, които задвижват и мотивират хората да се обединяват около общи цели и да работят заедно по тяхното постигане, или с други думи – пресечната точка между лидерството и комуникациите. От години изпробва идеите си както с бизнес клиентите си, така и с големите екипи доброволци на образователните инициативи The Bridge и Мини Машини, на които е създател и основен двигател.
Той даде старт на обучението с коментари върху традиционния модел на ръководство, където се наблюдава йерархия, авторитарност и формална власт. При него ръководителят на екипа борави с разпореждане и контрол, базиран на санкции и разпоредби. Работи се чрез внушаване на сила, с фокус върху целите и задачите, но служителите се възприемат като лесно заменими „гайки и болтчета“ за организацията. При този модел липсва доверие и „лидерът“ не е личен пример.
Участниците в обучението ни потвърдиха, че не биха или рядко следват споделиха такъв лидера и това затвърди позицията н Мишо, че е настъпил моментът за Новата реалност: Моделът – Лидери 2.0. Ето кои са неговите три стълба, върху които да стъпите, за да се станете един от лидерите на бъдещето.
То се поражда в пресечните точки между режим „задачи“ и режим „хора“, където комуникацията играе ключова роля за успеха на компанията. Изкоментирахме хуманистични теории, които да прилагаме и тестваме в работното си ежедневие като ръководители.
Ефективната комуникация е най-приложима в контекста на постигане целите и задачите на организацията, НО чрез удовлетворени и мотивирани хора! Контролът в днешно време е почти невъзможен, а последователите са трудни за привличане и непостоянни. Съвременният модел е пряко свързан с принципите за добро водачество.
„Ако искаш да спечелиш в MarketPlace, трябва да спечелиш в WorkPlace!“ – ключова фраза на Ричард Брансън, която да запомните в контекста на ефективното лидерство.
Влиянието е начин да задвижваме хората на различни нива, а чрез ефективна лидерска комуникация трябва да се превърнем в човека „мост“. Да водим хората от там, където са, към там където НИЕ искаме да бъдат. Това е лесно постижимо, ако са на лице 4-те колони на влияние:
Полезно е да се отнасяме към хората без да показваме отношението, че са длъжи да ни следват. Да бъдем себе си, като истински се интересуваме от другите и им позволяваме те също да бъдат себе си. Нека търсим хора, които искат да се гордеят с работата си и имат капацитет да се справят с нея. На първо място трябва НИЕ да предизвикваме себе си да бъдем личен пример, имайки високи цели и високи стандарти.
Ефективното лидерство създава среда, в която функционират повече посветени, а не просто подчинени служители. Без да се отказваме, чрез ангажираща комуникация, можем да мотивираме тези, които работят „под“ и „за“ нас, за да се чувстват комфортно. Да са удовлетворени от това, че сме им шефове-лидери: да виждат и усещат подкрепа и вяра.
„Посветеният човек носи енергия, страст и въодушевление, които няма как да бъдат генерирани от някой, който е просто подчинен, колкото и да е съвестен последният.“ – твърди Питър Сендж.
Една здрава бизнес среда се гради, когато успешно се прилагат елементите на ефективна комуникация: контакт, откритост, уважение, разбиране, сътрудничество и експертност. За всички тях си поговорихме по време на обучението, а даже и в паузата за обяд.
Активно слушане – Трябва да имаме умението да бъдем искрени и наистина заинтересовани от това, което ни казват другите. Да уважаваме мнението на колегите и подчинените си, така ще провокираме насрещно уважение.
Clean Language – Научихме как да идентифицираме, разшифроваме и извличане полезното от чуждите метафори, чрез използване на „чисти“ въпроси за пълно разбиране. Диалогът, а не дискусията е печеливш – лидерът трябва да е фасилитатор в комуникацията, собствената и корпоративната.
Лао Дзъ е написал: „Съществуването на най-добрия лидер не се забелязва от хората. По-лошия го предпочитат и хвалят. От още по-лошия се страхуват. А най-лошия мразят… Когато най-добрият водач приключи работата си, хората си казват „Направихме го сами“
Въздействащи послания – Разбрахме как да структурираме посланията си така, че да казваме най-важните неща първо и разбираемо. Всички мислим в „схеми“ и трябва да успеем да излезем от чуждите такива, чрез „изненада“, която да задържи вниманието. Конкретиката в новината да е балансирана от „дупки“ в информацията, които създават и поддържат интереса към историята.
Транслакционен анализ – той е свързан с наличието на 3 Его състояния в комуникацията. Стремежът на ефективния лидер е да взаимодейства на различните профили, чрез подходящи въпроси и да избягва конфликти.
Завършихме обучението с комуникационни казуси, в които взеха участие нашите активни гости-лидери. В разпалени разговори те приложиха наученото през деня и анализираха заедно много примери от тяхното ежедневие. Всички си тръгнаха мотивирани и вдъхновени след срещата им със света на ефективната лидерска комуникация.
За да се заредите и вие с доза мотивация, вдъхновение и бизнес умения от предстоящите събития в Limacon Event Center, ви препоръчваме да се абонирате за нашия бюлетин и да следите новостите в социалните ни мрежи Facebook, LinkedIn и Instagram.
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.