Как се създава маркетинг стратегия в 7 стъпки и какво е архетип на бранда. Споделя: Катя Тодорова от Mеmotion

Статия - Как се създава маркетинг стратегия в 7 стъпки

Marketing Hype се завърна! Поставихме силен старт на Сезон 2019/2020 и определено не смятаме да намаляме темпото оттук нататък.

В залата на Limacon Event Center каним хора, които са доказани маркетинг специалисти, и го доказахме на 26.09.2019, когато на Marketing Hype vol.7 ни гостува Катя Тодорова, основавател на бутиковата дигитална бранд агенция MЕmotion. През 2015 г. MEmotion става част от CLIENTRIC Group – консорциум от компании в сферата на иновативните софтуерни и интерактивни маркетинг решения, в който Катя е управляващ партньор. Към днешна дата тя и екипът й стоят зад повече от 100 успешни бранд стратегии за бизнеса.

С нея говорихме как се изграждат ефективни маркетинг и бранд стратегии. Какво е важно да правим? Какво не?

Катя сподели за реални примери от своята практиката с конкретни цифри и постигнати резултати. А тъй като пътят към успешните проекти е в доброто планиране, ние решихме да ви споделим кои са 7-те стъпки за изграждане на ефективна и успешна бранд стратегия.

Marketing Hype vol.7 с Катя Тодорова, основавател на MЕmotion

СТЪПКА 0: ПРОУЧВАНЕ

Доброто проучване е задължителната основна, на която да стъпите. Няма как да изградите добра стратегия, без да познавате в детайли своя пазар, конкуренция, продукти и възможности.

В днешно време има много канали, от които да се черпи информация, а Google Ads и Facebook Ads предлагат добра възможност за А/В тестове. По-бюджетни са в сравнение с проучване на терен или скъпо социологическо проучване, а предоставят наистина добра информация.

Във всеки случай НЕ разчитайте на догадки, защото резултатите дори от едно проучване може да са изненадващи и да променят цялата бъдеща стратегия.

СТЪПКА 1: АНАЛИЗ ЗА ЕФЕКТИВНОСТ ПО КАНАЛИ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ОПТИМИЗАЦИЯ

Много добър похват, който да приложим на този етап, е SWOT анализа, но от маркетингова гледна точка.

При него в табличен вид се описват всички предимства, недостатъци, възможности и опасности на продукта/бранда. След като сте направили своето проучване на пазара и конкуренцията и разчертаете всичко, което сте открили, много ясно се вижда ценната информация – къде конкурентите ви са най-силни, къде не са позиционирани достатъчно добре, кои имат най-силно присъствие в социалните мрежи и как са го постигнали, чий сайт е най-добър и т.н.

Подобен SWOT анализ предоставя много полезна информация за стратегизирането на вашия маркетинг. За да бъде SWOT анализът максимално обективен и полезен, нека го попълнят различни типове хора – ваши приятели, колеги близки и т.н.

Marketing Hype vol.7 с Катя Тодорова, основавател на MЕmotion

СТЪПКА 2: ИЗГРАЖДАНЕ НА ДИГИТАЛНА КОМУНИКАЦИОННА И БРАНД СТРАТЕГИЯ

На този етап подготвяте вашата корпоративна идентичност – лого, дизайни, корпоративни материали, послания и ключови думи, които да използвате във всичките си канали, онлайн и офлайн.

Това е моментът, в който да изберете и своя ключов архетип на бранда. Какво означава това?

Според Юнг имаме 12 типа хора, чрез които всеки може да определи себе си. На база на 1 основен и 3 допълнителни ние да изграждаме и своята бранд идентичност. Едни от най-известните световни брандове като Dove, Levi’s, Harley Davidson и други използват този похват много успешно. Него видим кои са 12-те архетипа.

  • Innocent – Невинният живее живота си, изпълнен с оптимизъм. Неговото оръжие е вярата. Стреми се винаги да върши правилното.
  • Everyman – Това са повечето хора на Земята. Everyman изгражда връзки с другите и иска да се вписва в обществото. Понякога се плаши да изпъкни или да не бъде отритнат.
  • Explorer – Изследователят иска да е първи и винаги е готов да открива нови неща. Това е неговият начин да почувства свободата. Верен е винаги първо на себе си.
  • Lover – Обича да изгражда интимни отношения с хората и за да бъде обичан, се стреми да бъде по-атрактивен. Освен любовта цени също красотата и чувствителността. В тази категория попадат и бохемите.
  • Magician – Превръща мечтите в реалност. Винаги търси нещо съществуващо, което да трансформира в по-успешно или впечатляващо.
  • Outlow – Това е бунтарят, който винаги е на първа линия, готов да промени ситуацията или статуковото. Нарушава правилата и върви срещу закона. Харесва радикалната свобода и пренебрегва общите стандарти.
  • Sage – Мъдрецът знае цялата информация. Той търси познанието и истината. Вярва в неговата сила, но изследвайки даден проблем докрай, може да не стигне до действие.
  • Jester – Той се наслаждава на момента, като се забавлява, играе и прави шеги. Това, от което се страхува, е скуката.
  • Caregiver – Този, който защитава останалите. Готов е да помага, щедър е и отзивчив. Типичен пример за caregiver е образът на майката.
  • Creator – Той има способността да създава от нищо нещо. Вдъхновява се от това, че творбите му ще останат във времето и дават стойност. Самоизразява се чрез креативността си, въображението и иновациите. Не харесва посредствеността.
  • Ruler – Въдворява и определя дисциплината. Използва контрола, за да създаде успешна компания или общност. Умее да поема отговорност и да бъде лидер. Страхува се от хаоса и да не бъде победен.

Marketing Hype vol.7 с Катя Тодорова, основавател на MЕmotion

СТЪПКА 3: НАЧАЛНА ИМПЛЕМЕНТАЦИЯ НА СТРАТЕГИЯТА ЗА СТАРТИРАНЕ

На този етап сте разчертали своята стратегия. Знаете как ще изглежда бранда ви и по какъв път ще върни. Колкото и добра да е една стратегия обаче, стойността й се губи, ако реализацията не е достатъчно стойностна.

Ето защо на този етап е много важно да имплементирате необходимите инструменти. Преди да започнете да генерирате съдържание, бъдете сигурни, че сте свързали павилно Google Analytics, Facebook Pixel, Hubspot и др. tool-ове, които ще използвате за целите на ремаркетинга, събиране на лийдове и т.н.

Marketing Hype vol.7 с Катя Тодорова, основавател на MЕmotion

СТЪПКА 4: МЕСЕЧНО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА СТРАТЕГИЯТА ЗА ПОСТИГАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ

Изпълнението на маркетинг стратегията може да се извършва както от маркетинг екипа в конкретната фирма, така и от дигитална агенция или външен маркетинг отдел какъв е Limacon Marketing. Агенцията може да има и саммо консултантска функция, за да дава своята градивна обратна връзка по реализирането на идеята.

На този етап говорим за създаването на съдържание – подготовка на видеа, писане на статии, организиране на събития, провеждане на рекламни кампании, публикуване в социалните мрежи предвиждане на постове поне за 1 сед. напред. Не забравяйте, че от ден първи трябва да се придържате към своята корпоративна идентичност. Няма значение как ще ви намерят – чрез сайта ви, социалните мрежи или ревю в някой онлайн магазин – присъствието и духа на бранда трябва да си личи.

СТЪПКА 5: ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛУГИ ЗА МАКСИМАЛНА ЕФЕКТИВНОСТ

В днешно време имате много допълнителни и най-вече дигитални канали, чрез които да повите ефективността на своята кампания. Към тях прибягвате обаче едва в стъпка 5, защото няма как да са достатъчно ефективни и да постигнат желаните резултати, ако не сте осъществили всичко останало по своята стратегия.

В противен случай говорим просто за пускане на реклами и boost-ване, а не изграждане на бранд. Основата, на която винаги да стъпвате, е добре изграден и структуриран сайт, ангажирана общност в социалните мрежи, умело структурирана база данни с контакти и т.н. На този етап е важно да знаете какви канали използват вашите конкуренти. От една страна, за да разберете къде се срещат с аудиторията си. От друга страна, за да проучите и използвате всички останали ниши, които все още не са заети.

Marketing Hype vol.7 с Катя Тодорова, основавател на MЕmotion

СТЪПКА 6: ПЛАНИРАНЕ НА ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛУГИ ОТ ПОДИЗПЪЛНИТЕЛИ

Определени кампании изискват колаборация с допълнителни експерти. Може да се наложи да търсите фрийлансъри от сферата на копирайтинга, видео съдържание, ads performance и др. Ако работите с агенция, тя вероятно ще разполага с подобен ресурс. Ако обаче сами управлявате своята бранд стратегия, определено ще се нуждаете от допълнителната подкрепа на още хора.

Защото и сам войнът е войн, но с армия зад гърба си е много по-силен.

Това са 7-ти основни стъпки за създаване на ефективна и успешна маркетинг и бранд стратегия. Благодарим на Катя за полезната информация, която сподели, за казусите, които ни разказа, и успешните примери от туристическия бранш.

Ако искате да научите още полезна информация от света на маркетинга, припомнете си какво научихме на: Marketing HYPE vol. 1 с Георги Малчев от Xplora; Marketing HYPE vol.2 с Теодора Вълчанова от Mexon; Marketing HYPE vol.3 с Мартин Попов от Interactive Share; Marketing HYPE vol. 4 с Лазар Радков от Live to Lift; Marketing HYPE vol. 5 с Александър Дурчев от All Channels Communication и Marketing HYPE, vol. 6 с Жюстин Томс от ABC Design and communication.

А за да не пропуснете някое от следващите ни събития в Пловдив, следете сайта на Limacon, както и профилите ни в социалните мрежи: FacebookInstagramLinkedIn. Абонирайте се също за имейл бюлетина ни на welcome@limacon.bg.

Предишна новина Следваща новина
ОБРАТНО

Абонирай се

Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.