Знаеш ли, че дизайнът притежава индекс на пазарна капитализация, наречен Design Value Index? А знаеш ли, че компаниите, които обръщат сериозно внимание на своя дизайн актив, се представят два пъти по-добре на финансовите пазари от онези, които го пренебрегват?
Дизайн активът бе централен фокус на 12-тото поредно издание на Marketing Hype, което се проведе за пръв път онлайн. То бе първата дигитална live изява и на нашия гост Георги Ангелов – уеб дизайнер и собственик на IDIT WEB. Той притежава над 18 години опит в дизайна и освен красиви уебсайтове и с функционални интерфейси, обича да създава и невероятно вкусни и не по-малко привлекателни кулинарни ястия.
Като дългогодишен специалист, Георги обърна внимание на тема, която ще става все по-популярна в света на българския бизнес.
Дизайн актив е съвкупността от структурирани знания и правила за визуалната употреба на бранда, които се разработват на стратегическо ниво. Част от елементите на дизайн актива са логото, корпоративният шрифт, цветовата палитра и др. При компании с ясно изградени правила за визуална комуникация, всички тези елементи за консистентни във всички канали.
Например, логото, което Apple използва, е еднакво навсякъде – в техния уебсайт, в бранд видеата им, на продуктовите опаковки, в печатните медии и пр. Визуалната репрезентация на бранда спазва едни и същи правила и пропорции, независимо от използваната медия. Когато това представяне е еднакво (или консистентно), компанията успява да създаде усещане за сигурност и доверие в своите целеви и настоящи потребители.
Бранд букът е персоналната библия за визуална комуникация на твоя бизнес. Той обобщава всички дизайн елементи на бранда и дефинира правилата, по които те да бъдат използвани. Основната цел на бранд бука е да създаде условия за консистентно представяне на визуалните послания, които твоята компания комуникира към своите целеви потребители. Елементи на бранд бука могат да бъдат:
Бранд букът поставя основите, по които бизнесът ти изгражда своята визуален характер. Той е и особено полезен инструмент, ако работиш с множество подизпълнители (дизайнери, агенции, печатници), които създават визуално съдържание. Чрез него ще се увериш, че всички те ще спазват еднакви правила и насоки в създаването на нови дизайни, които представят твоя бранд пред света.
Ако неглижираш създаването на бранд бук за своя бизнес, рискуваш да създадеш визуален и комуникационен хаос, който ще попречи на твоите клиенти да разпознаят бранда ти. Ето защо той е важен за всеки бизнес, независимо от това дали е малък, среден или голям.
„Една дизайн система съдържа всичките кубчета, от които имаме нужда. Когато ги подредим (в какъвто и да е ред) всяко кубче съвпада с предишното.“
Ако при бранд бука само щриховаме употребата на определени дизайн елементи в различен визуален контекст, то при дизайн системата изграждаме цялостна група от споделени правила, които улесняват създаването на нови продукти – физически и дигитални, и гарантират по-добър user experience.
Дизайн системата групира в себе си основополагащи принципи, които дефинират потребителското преживяване в дигитална (и не само) среда. Обединявайки множество елементи (напр. готови дизайни или програмен код), които могат да бъдат преизползвани безброй много пъти, дизайн системата осигурява по-бързо време за разработка на нови продукти, по-ефективната им поддръжка и по-целенасоченото задоволяване на потребителските нужди.
Пример: Плавната дизайн система на Microsoft
Microsoft определя своята Fluent Design System като „отворена и винаги развиваща се екосистема“, която обединява основни дизайн правила, създаващи технологични иновации и покриващи различни потребителски нужди. Техният подход гарантира кохерентност на продуктите им във всички видове платформи – уеб, мобилни устройства или компютри. Това осигурява познато и почти еднакво преживяване с техните продукти (като Office, например), независимо дали техният потребител ще ги използва на своя телефон, докато пътува, или на своя лаптоп, докато е в офиса. Като силно развита технологична компания, Microsoft прилага своята философия и в хардуерните си екипи. Те създават устройства, които спазват идентичен визуален език и изграждат цялостна синергия между физическите и софтуерните продукти на компанията.
Създаването на дизайн система е подходяща (и често необходима) стъпка за компаниите, които вече са готови не само да създават продукти, но и да изграждат невероятно потребителско преживяване с тях. Особено внимание обръщаме и на онлайн магазините, тъй като техният UX е ключов, ако желаят да постигат високи финансови резултати.
Дизайн мисленето (design thinking) е съвременен подход в множество големи компании и организации. Той е цялостен процес, който излиза извън рамките на екипа от дизайнери и се отнася до всички членове на дадена бизнес организация. Обединява множество принципи, формиращи конкретен тип умствена нагласа в екипа, която им помага по-лесно, по-бързо и по-ефективно да разработят нови продукти в рамките на компанията.
Дизайн мисленето е стратегическа философия, за чиято реализация се изисква силен мениджърски екип. Ето защо, тя е подходяща за най-големите компании, които имат ресурса да я осъществят и да я поддържат в дългосрочен план.
Според IBM, design thinking подходът съкращава двойно времето за реализация на дадена идея, води до 75% по-добра ефективност на екипа и гарантира тройна възвращаемост на направената инвестиция.
Дизайн активът е стратегически инструмент и като такъв се нуждае от повече внимание. Подходящият момент за изграждането му е когато имаш времето и ресурса, за да се вгледаш в голямата картина на своя бизнес, а за физическото му създаване имаш няколко варианта.
Вариант 1. Партнирай си с дизайн студио
Студиата, които са специализирани в разработването на дизайн, могат да са прекрасни партньори в определянето и създаването на твоя дизайн актив. Заедно ще направите анализ на нуждите на твоя бизнес, ще одитирате вече създадените дизайн продукти (ако има такива) и ще създадете план за изготвяне на бранд бук.
Ако избереш да работиш с дизайн студио, се приготви за много комуникация и еднакво усилена работа и от двете страни.
Вариант 2. Наеми дизайнер
Друга алтернатива е да наемеш in-house дизайнер, който да работи по създаването на дизайн актив или бранд бук. Да имаш собствен дизайнер звучи прекрасно, но най-честият проблем е, че твърде бързо ще започнеш да го натоварваш и с редица оперативни задачи. Това създава сериозен проблем, защото ако искаш той да мисли за голямата картина и да създаде основите на твоя дизайн актив много по-бързо, е необходимо да не му възлагаш дребни таскове, които отнемат от времето му.
Ако желаеш да имаш вътрешен дизайнер, прояви търпение и не прибързвай с възлагането на множество задължения върху него.
Вариант 3. Използвай фрийлансъри
Фрийлансърите (или дизайнерите на свободна практика) са чудесен партньор за всеки бизнес. Ако успееш да привлечеш няколко дизайнери, които да работят по твой проект едновременно, ще се радваш на страхотни резултати за по-кратко време. Но ключът към твоя успех ще е правилната и навременна комуникация.
Ако искаш твоят дизайн актив да бъде създаден от дизайнери на свободна практика, се приготви ти да комуникираш и ръководиш цялостния процес.
Благодарим на Георги, че беше гост на Limacon макар и виртуално! След края на своята презентация той отговори онлайн и в реално време на въпросите на всички наши гости, които този път бяха от цялата страна.
Не забравяй, че всички наши събития вече ще се провеждат онлайн, а актуална информация за предстоящия Marketing Hype #13 ще намериш на нашите страници във Facebook и LinkedIn!
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.