Правете упражнения по време на работа.
Ходете на кратки разходки.
Тичайте.
Ходете боси.
Набирайте се на лост.
Клякайте или се разтягайте.
Правете всички тези неща или изберете едно от тях. Най-важното е да се движите.
Защото движението е сила. Движението е енергия. Движението е това, което кара тялото ни да се чувства добре. Събужда ума ни. Прави ни щастливи и продуктивни. А когато един човек е щастлив на работното си място, той работи с удоволствие. Работи по-добре. По-продуктивен е. И може би най-важното – чувства се по-ангажиран към компанията си.
Това е основната тема, която засегнахме по време на безплатния ни семинар през септември, посветен на Благосъстоянието на работното място. Специален гост в Limacon Event Center беше Климентина Рашева, основател и управляващ партньор в denkstatt (Денкщат) България.
Денкщат България е консултантска компания, която помага на бизнеса да управлява въздействието си върху природния, социалния и екологичния капитал. В компанията Климентина работи по проекти, които са свързани най-вече с установяване на стратегии за устойчиво управление, доклади за устойчиво развитие, проекти, свързани с оценка на въздействието върху социалния капитал, и ангажиране на заинтересованите страни.
През последната година инвестира времето си най-вече в развитието на Human Capital услугите на групата, с фокус върху well-being стратегиите за корпоративни клиенти. Проектите, които реализира, са уникални с това, че целят създаване на среда в подкрепа на благосъстоянието на служителите, като се търси видимост на ефекта върху бизнеса. denkstatt е от първите компании на българския пазара, които предлагат стратегии за управление на благосъстоянието на служителите на корпоративно ниво.
Ето защо не е изненада, че именно темата за благосъстоянието беше и тема на разговора ни. Като определение на това що е „благосъстояние на работното място“, Климентина посочи, че благосъстояние на служителите в компанията има тогава, когато им създаваме стойност както за бизнеса, така и за хората. И допълни, че благосъстоянието не е универсално, а е специфично за всяка организация и зависи от конкретната среда, екип, организационна култура и ценности.
Климентина представи своята концепция за 4-те основни аспекта на благосъстоянието и връзката между тях. Те са: физическа енергия, емоционална енергия, духовна енергия и умствена енергия. Балансът и управлението на тези четири енергии определят благосъстоянието на екипа.
Възможността за движение, докато сме на работа, е онзи ключов момент, който на пръв поглед оказва влияние само върху физическата енергия, но на практика има косвен резултат и върху другите три. Мениджмънтът в една компания трябва да разбере тази потребност на човешкото тяло и да е готов да я посрещне. Дори професиите, които на пръв поглед са физически активни, всъщност натоварват тялото по идентичен начин всеки ден. А то има нужда не само от силови упражнения, но и от гъвкавост. Нуждае се от разнообразие, за да остане в максимална кондиция. Ако един складов работник по цял ден събира заявки и пълни кашони със стока, той наистина е физически активен, но е физически активен по идентичен начин всеки ден. И вероятно въпреки силата на мускулите, му липсва гъвкавост и жилавост на тялото.
Ръководителите в denkstatt България разбират това, както разбират и човешките потребности. Именно заради това при тях няма и култура от типа „правя се на зает“. Служителите в Денкщат имат възможност да тренират в работно време. Могат да отиват на кратки разходки в парка. Да тичат, както и да правят упражнения… И ръководителите са съгласни с този модел. Те разбират, че ако техен колега няма енергията и мотивация да свърши нещо, ще го свърши на минимум. А ако ще е на минимум, няма смисъл да го прави! Много по-добре е същият този човек да си вземе 15-минутна почивка (или колкото е необходимо), да се разходи, да се зареди с енергия и след това да се върне отново към текущите си задължения, които обаче ще свърши наистина качествено.
Но дали всеки работодател е готов да направи тази промяна?
Оказва се, че повечето мениджъри задоволяват потребностите на своите служители чрез различни придобивки. Ако естеството на работа на хората е по-ограничена физически, дават им карти за спорт. На много места работодателите предоставят също ваучери за храна. Осигуряват работно облекло на служителите. Организират тиймбилдинги, както и различни инициативи…
Цел на компанията обаче трябва да е не просто да дава придобивки, а да създава благоприятна среда. Именно средата на работното място е основният фактор за създаване на благосъстояние.
Твърде често се случва така, че мениджърите взимат решения какви да бъдат придобивките на база предположения – нещо, което е модно и популярно в момента. Или просто им липсва време за размисъл относно конкретните нужди на хората вътре в компанията. Обикновено най-назрели като проблеми са темите за физическата и емоционалната енергия и придобивките (и въпреки че са най-често срещани, това не означава, че са определящи и за вашата фирма; не действайте на автопилот, а погледнете обективно на вашата конкретна ситуация).
За да се създаде благоприятна работна среда, мениджмънтът или HR отделът трябва да намери време за комуникация с хората. Трябва да се видят индивидуалните проблеми. Да се намерят решения и придобивките, които работодателите дават, да са индивидуални, каквито са и потребностите на всеки човек и/или всеки екип.
В крайна сметка някой може и да не иска карта за фитнес. А семейните хора, които желаят да посещават фитнеса, може да не разполагат с физическото време да го направят. Трябва да се търсят индивидуалните решения. И ако за работодателя благосъстоянието на работното място е наистина важно, той трябва да е готов на компромиси. Като, например, да осигурява по 2 часа седмично в работно време на хората, които наистина искат да тренират, но нямат възможност да го правят.
Защо не?
Нима именно човешкото отношение, подкрепата и готовността за компромис не са онези тайни съставки, които да прибавите към фирмена си култура и чрез които да направите служителите си по-ангажирани. Може би тогава ще откриете, че една от формулите за успех в бизнеса е именно комбинацията от благоприятна работна среда и истинска ангажираност на хората във фирмата.
Именно темата за ангажираността и мотивацията на служителите беше водеща и в последните издания на формата „Закуси с мен“ (като най-интересните акценти оттам може да си припомните в нашия блог).
Благодарим на Климентина Рашева за гостуването ú в Limacon Event Center. Срещата с нея беше изключително интересна и породи дискусия сред нашите гости. Вярваме, че всеки е отнесъл нещо полезно със себе си и е почерпил идеи за създаването на по-благоприятна среда в неговата фирма. Надяваме се и тези идеи скоро да прераснат в реалност, защото на семинара ни присъстваха собственици на бизнеси, HR специалисти, както и частни бизнес консултанти.
Припомняме ви също, че предстои Тримодулно обучение за корпоративна социална отговорност, което реализираме съвместно с приятелите ни от denkstatt България. Който желае, може да се запише за цялото обучение или за един от модулите.
А за да не изпуснете нито едно от нашите събития, семинари и обучения в Пловдив, посещавайте редовно сайта на Limacon Event Center, абонирайте се за нашия имейл бюлетин на welcome@limacon.bg и следете новостите, които публикуваме в социалните мрежи: Facebook, Instagram, LinkedIn
До нови срещи!
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.