Как да създадем бранд идентичност, която всеки запомня?

Статия - Как да създадем бранд идентичност, която всеки запомня

Термините „бранд“ и „лого“ често биват използвани като синоними. Въпреки че логото може да бъде използвано като символ на даден бизнес, то не е целостта на самия бранд. Истината е, че създаването на лого е само малка стъпка по пътя на изграждането на корпоративната идентичност.

За повечето бизнеси по света, създаването на добро име и бранд репутация се е превърнало в изключително важен фактор за диференциране от конкуренцията.

Ако и вие работите върху изграждането на бранд идентичност за ваш клиент, или пък разработвате такава за вашия собствен бизнес, е фундаментално да сте запознати със значението на думата „бранд“ и какво е необходимо, за да се създаде такъв.

За пръв път терминът „бранд“ е използван за названието на знака, който скотовъдците са поставяли върху своя добитък. Постепенно идеята за бранда еволюирала, превръщайки се в много повече от просто име или символ.

Брандът, съществена част от бранд идентичността, се дефинира като наименование или тип продукт, произвеждан от определен бизнес.

Какво е бранд идентичност?

Бранд идентичността се формира от това, което вашият бранд изразява, какви са вашите фирмени ценности, как комуникирате продуктите си и какво искат хората да усетят, при взаимодействието си с тях. С други думи, вашата бранд идентичност е лицето на вашия бизнес и обещание към вашите клиенти.

Както Джеф Безос отбелязва: „Брандингът е това, което хората казват за теб, когато не си в стаята.“

Вашият продукт оставя впечатление у вашите клиентите много след като сте сключили сделката си с тях. Изграждането на бранд идентичност е процесът по подобряването на това впечатление.

Пример за бранд идентичност

Когато чуете името Кока-Кола, вероятно се сещате за добре познатото лого, показано долу.

Но заедно с тази асоциация, в съзнанието ви сигурно изплува и образа на бялата мечка, червения цвят, „Taste the feeling“ или лентообразния знак на кенчетата ѝ. Представяме ви два важни детайла, които са включени в бранд идентичността на Кока-Кола:

  • Идентичността на Кока-Кола започва като червено лого в скриптиран текст. Червеният цвят предизвиква увереност в този, който отпива от колата, докато скриптът говори само и единствено за наслада. Кафето например, е напитка, която приемаш сутрин преди работа. Кока-Кола е напитка, на която се наслаждаваш, вече свободен, в края на деня. Това наричаме „лице“ на бранда.
  • Кока-Кола поставя логото си на бутилки с уникална форма (няма други бутилирани продукти със същата форма). Това говори на потребителите, че не получават имитация, а истинският продукт. По този начин брандът печели доверието на клиентите си.

Всичко това бива олицетворено чрез бранда на Кока-Кола, не само чрез логото на бизнеса. 

Защо бранд идентичността е толкова важна?

Като олицетворение на почти всичко, което вашият бизнес представлява и прави, според Purely Branded, брандът „живее и се развива в умовете и сърцата“ на потребителите. Неговата идентичност е критична за бъдещето на бизнеса.

Така че, ако вашият бранд е повече от само лого, то тогава въпросът е как да постигнете успеха на Кола-Кола и да подчертаете уникалните елементи на вашата бизнес идентичност? Представяме ви шестте компонента на добре развитата бранд идентичност и причините, защо е толкова важно те да присъстват и във вашата:

„Лицето“ на вашия бизнес

За всякакви нужди и цели, логото на вашия бранд е "лицето" на бизнеса ви. Това “лице“ трябва да е повече от просто добре изобразено и грабващо вниманието. Имайте предвид, че приносът на логото към идентичността на марката също е асоциативен. Логото комуникира с вашата аудитория и създава асоциацията, че зад това изображение, всъщност стои името на вашата компания

Доверие и правдоподобност

Изградената бранд идентичност не прави продукта ви просто запомнящ се, а по-скоро му придава авторитет на пазара. Бранд, който създава образ и го поддържа във времето, изгражда доверие в очите на потребителите.

Рекламни впечатления

Бранд идентичността е всичко, което трябва да включите в рекламата за вашия бизнес – без значение дали ще е печатна или онлайн. Бранд, който е установил образ и конкурентоспособност в индустрията си, трябва да бъде добре подготвен да промотира себе си и да остава силно впечатление у потенциалните си купувачи.

Мисията на вашата компания

Когато създавате идентичността на вашия бранд, вие ѝ придавате цел, заради която тя да съществува. Всички ние сме чували за компании, следващи определена идея, нали? Е, в крайна сметка няма как и вашият бизнес да прилича на тях, ако нямате идентичност.

Генериране на нови клиенти и удовлетворяване на съществуващите

Бранд идентичността, която има добре изграден образ, доверие и мисия, привлича потребители, съгласни с това, което даденият бизнес предлага. Същата тази идентичност, предоставя смисъл за принадлежност на тези клиенти. Добрият продукт генерира потребители, а добрият бранд – застъпници.

За да превърнете вашата дейност в добре познат и обичан бизнес, е нужно да вложите усилия и старание в процеса. Макар имплементирането на следващите стъпки да ви се стори сложно за изпълнение, няма съмнение, че са изключително полезни за вашето установяване на бранд идентичност:

Как да създадеш бранд идентичност

  1. Проучете вашите заинтересовани страни, вашето стойностно предложение и конкуренцията.
  2. Създайте дизайн на логото и темплейти към него.
  3. Установете езика, който ще използвате при комуникацията с вашите последователи в социалните мрежи.
  4. Разберете какви практики трябва да избягвате.
  5. Строго се придържайте към вашата бранд идентичност, за да успеете да я запазите.

1. Проучете пазара, конкуренцията и стойността, която давате

Както при всеки един аспект от започването на даден бизнес, първата стъпка за създаването на бранд идентичност е цялостното проучване на пазара. Затова трябва да си изясните следните пет компонента:

Заинтересовани страни

И тук влиза в сила поговорката „Разни хора, разни идеали.“ Няма как да рекламирате даден продукт на гимназист, така както ще го рекламирате и на студент. Да разберете какво иска вашата аудитория, от бизнес във вашата индустрия, е фундаментално за създаването на бранд, който би се харесал на хората.

Стойностно предложение и конкуренция

Какво прави вашия бизнес по-добър от останалите в индустрията? Какво можете да предложите на потребителите, което другите не могат? Да сте наясно с разликите между вас и вашите конкуренти на пазара е ключово за развитието на успешен бранд. Освен това наблюдението върху вашата конкуренция ще ви помогне да разграничите кои брандинг техники работят добре и кои – не.

Мисия

Не забравяйте да имате ясна мисия, която да описва вашите виждания и цели. С други думи, трябва да познавате смисъла на вашия бизнес – няма как да притежавате идентичност, без да сте наясно за какво се бори брандът.

Индивидуалност

Въпреки че не е задължително да брандирате дадена личност, това не означава, че не можете да персонализирате изграждането и виждането за даден бранд спрямо хората, които стоят зад него. Използвайте цветове и въображение, за да представите кой всъщност стои зад бранда. След това подобрете това визуално представяне с вашия тон на гласа (TOV): Достатъчно самоуверени ли сте като Nike? А изглеждате ли луксозно и професионално като Givenchy? Постарайте се да развивате бранда си в насоката, в която искате да се представяте.
Проучването може да се окаже скучно, но колкото повече разберете за вашия бизнес, толкова по-силен бранд ще създадете.

SWOT анализ

Не на последно място, изпълнението на SWOT анализ може да ви разкрие най-ясно търсените отговори за вашия бизнес. Размишлявайки върху неговите характеристики, ще откриете и тези, които искате да илюстрирате във вашата бранд идентичност. SWOT анализът е съставен от:

  • Силни страни: Позитивни характеристики, които ви дават предимства пред конкуренцията.
  • Слаби страни: Характеристики, които се оказват недостатъци за вашия бизнес.
  • Възможности: Промени и тенденции в индустрията, предоставящи възможности за бизнеса ви.
  •  Заплахи: Елементи в заобикалящата среда или индустрия, които могат да ви създадат проблеми.

2. Създайте дизайн на логото и темплейт към него

Веднъж щом опознаете бизнеса си отвътре и отвън, е време да го му вдъхнете живот. Вслушваме се в думите на дизайнера Пол Ранд: „Дизайнът е мълчаливият посланик на вашия бранд.“ Ето и какво имате нужда да знаете за него:

Лого

Въпреки че логото не е представлява всичко от бранд идентичността, то е изключително важен елемент от брандинг процеса – това е най-разпознаваемата част от бранда. Презентирате го на вашия уебсайт, визитки, онлайн реклами, постове и на още много други места. След унифицирането на тези елементи с вашето лого, брандингът ви трябва да изглежда взаимосвързан.

Интересна форма

Колкото и впечатляващо да е логото, то не е единственият елемент, който съставлява бранд идентичността. Начинът на представяне на продуктите и услугите също имат важна роля. Визуалното изобразяване на бизнеса във всичко, което правите, създава последователност и помага за припознаването на вашия бизнес от потребителите. Ето McDonald’s е златеният пример – те са използвали на пръв поглед не дотолкова специалната, но интересна форма за култовото си “M”, което днес разпознаваме из целия свят.

Темплейти

Вероятно в ежедневната си дейност изпращате имейли, пишете писма или раздавате визитни картички на вашите потенциални клиенти. Създаването на темплейти (до най-малкия детайл – например, имейл подпис) ще придаде на бизнеса ви много по-професионален вид и усещане.

Взаимосвързаност

Както споменахме във всяка изминала стъпка, взаимосвързаността на всички елементи е това, което прави бранда разпознаваем. Използвайте споменатите темплейти и стриктно следвайте дизайнерските решения във всяка една насока, за да успеете да притежавате хармонична бранд идентичност.

Гъвкавост

Също толкова фундаментално за вашия бизнес е да успеете да бъдете гъвкави в ерата, в която всеки се оглежда за следващия голям тренд. Гъвкавостта ви помага при регулирането на рекламните кампании и при модернизиране на вашата идентичност. А това ще държи вашите потребители заинтересовани от вашата дейност. Ключът към успеха е в придържането към основната идея на вашия бранд и бързото внедряване на промените във всички канали за реклама – уебсайт, визитки, реклами, социални медии.

Документация

Един от най-ефективните методи за придържане към вашите „брандинг правила“ е създаването на бранд бук и запазването на всички корекции, правени до момента.

3. Интегрирайте език, който ще използвате при комуникацията с вашите последователи

Сега след като сте изградили бранда на вътрешно във вашата компания, и сте преминали през всички необходими стъпки за развитието му, сте напълно готови да го интегрирате и в общността. 
Един от най-успешните методи за постигането му е да създадете качествено съдържание. В онлайн книгата на HubSpot „Branding in the Inbound Age”, Патрик Шей пише:

„В онлайн пространството вашият бранд е всичко. Той може да бъде продавач, магазин, маркетингов отдел, история. Точно затова всичко, което публикувате оказва  влияние върху цялостното развитие на вашия бизнес. Страхотно съдържание изгражда страхотен бранд. Скучно съдържание – скучен бранд.“

Език

Използвайте езика, който съвпада с индивидуалността на вашия бранд. Ако предлагате услуги и продукти от висок клас, използвайте професионален език. Той трябва да бъде интегриран в целия бизнес, затова подберете внимателно стила, за да бъде в добра комбинация с идентичността на бранда.

Общуване и емоция

Хората обожават историите. По-конкретно, истории, които те карат да действаш емоционално. Красотата на вашата бранд идентичност се изразява в това, че тя може да създаде силна емоционална връзка с потребителите, а това е основата на изграждането на дълготрайна връзка с бранда.

Рекламиране

Проектирането на реклами, традиционни и дигитални, е ефективен начин за представянето на вашия бранд пред света. Вашите реклами ви представят чудесна възможност да предадете правилно посланието на вашия бранд към таргет аудиторията си.

Социални медии

Както всички знаем, социалните медии са чудесен вариант за комуникация с клиенти. Интернет пространството предлага множество от дигитални платформи и инструменти за тази цел. Кока-Кола е надмината и по този параграф.


 
Социалните медии могат да са от най-голяма полза при директните разговори с клиентите и създаването на привързаност към бранда. Ако потребителите споменават вашия бранд в постове или коментари, старайте се да пазите репутацията му, давайки полезни отговори и съвети.

4. Разберете какви практики да избягвате

Ако някога сте използвали следващите практики, вашият бранд има огромната възможност да претърпи неуспех в развитието си.

Не предлагайте на потребителите смесени послания

Помислете добре върху това, което искате да кажете на вашата аудитория. Използвайте правилния език и визуализации. Невинаги това, което според вас има смисъл, ще има смисъл и за вашите потребители.

Не копирайте конкурентите си

Вашата конкуренция може да има подобна бранд идентичност и продавайки сходни продукти или услуги, вероятно ще ви се прииска да знаете кое работи, и кое – не. Проучете какво правят те, но не го копирайте. Пречупете нещата през вашата корпоративна призма. Така вашия бизнес може да наистина да заблести в индустрията.

Не губете последователността си както в онлайн пространството, така и офлайн

Да, вашите печатни материали изглеждат малко по-различно от това, което показвате в онлайн средата, но цветовете, темите, съобщенията трябва да бъдат консистентни.

5. Правете мониторинг на бранда си, за да се придържате към своята бранд идентичност

Подобно на другите аспекти от маркетинга, трудно е да знаете кои практики работят и кои не, без да следите метриките за измерване на представянето си. Използвайте Google Analytics, правете проучвания, следете коментари, дискусии. Така ще можете да наблюдавате бранда си и да добиете представа какво мислят потребителите за вашия бранд и по какъв начин взаимодействат с него. Това ще ви предостави възможност да имплементирате промени в бизнеса си при необходимост.

Създаването на запомнящ се бранд изисква постоянство в комуникацията  с вашата аудитория и в споделянето на съдържание и визуални елементи. Когато потребителите незабавно разпознават кой е вашият бранд и каква е неговата мисия, единствено благодарение на логото, той вече се е превърнал в много повече от просто име и символ.

 


Прочети още:

Предишна новина Следваща новина
ОБРАТНО

Абонирай се

Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.