Знаете ли, че…?
…едва 7% е вербалната информация, която предаваме и получаваме, докато невербалната е 93%. Ако думите ни не са в унисон с нашите мимики, жестове, поза и интонация, информацията, която искаме да предадем, изглежда недостоверна.
Общуването не е просто обмен на информация. Не е обикновен процес, по време на който един говори, а друг го слуша. Комуникацията е многопластова и често предизвикателна. А според Джеймс Хюм, шотландски философ от XVIII век: Изкуството на комуникацията е езикът на лидерството.
Ето защо успешната комуникацията е една от основните теми, по които се осъществяват обучения в Limacon Event Center. Тази статия е вдъхновена от провело се такова със специален гост-лектор Нора Стефанова, Мениджър Български пазар в Teamtime International. Тя сподели редица интересни и полезни неща, а ние избрахме да ви споделим тези 7 съвета за по-успешна комуникация, които да приложите още днес!
Да кодираме информация означава да я предадем по начин, който е разбираем за отсрещната страна. Ако, например, боравим с професионален жаргон, човекът срещу нас също трябва да го владее. В противен случай рискуваме да останем неразбрани или съобщението ни да се възприеме с различен смисъл.
Винаги взимаме под внимание не само какво, но как и на кого казваме.
Какво означава това?
Да открием нещо, което обединява нас и събеседника ни. Хващаме тази тема за ушите и от нея завързваме разговор, който да е интересен и за двете страни. Рапорт може да изградим на 3 различни нива на база нещата, които ни обединяват със събеседника:
В зависимост от връзката ни с човека и това, което целим от комуникацията с него, се стремим да изградим рапорт на подходящото ниво. Това създава чувство на доверие у отсрещната страна, а доверието е основополагащо за успешната комуникация.
Езикът на тялото често казва повече от думите. Затова е важно да обръщаме внимание на позицията на тялото си и на жестовете си. Например, ако искаме да покажем ентусиазъм, стоим изправени, с отворени ръце и изправени рамене, с лека усмивка.
Ако често примигваме, избягваме контакт с очите, играем си с молив и т.н., изглеждаме раздразнени и потайни.
Невербалната комуникация е истинско изкуство, за което са писани книги и провеждани изследвания. Усвоите ли тънкостите ú, придобивате ценно умение, което да използвате до края на живота си.
Съществуват 4 четири зони в пространството, които играят важна роля в общуването:
Преминаването от една зона в друга може да има голямо влияние върху събеседника ни. Ако искаме да сме по-настойчиви, когато преговаряме, навлизаме в личното пространство на отсрещната страна. Това е знак за доминантност и заплаха. Позиционираме се, така че събеседникът ни да ни е отдясно, нашата бизнес страна. Ако търсим по-емоционален ефект, стоим вляво.
N.B. Различните култури имат различни дефиниции за всяко от пространствата и трябва да се съобразяваме с тях!
В DISC профилирането е заложена концепцията: Дръж се с другите така, както те искат да се държиш с тях.
Това е инструмент за личностно оценяване, който ежегодно се използва от над 1 млн. души в целия свят. Вникването в неговата същина помага да повишим производителността си, да подобрим работата си в екип и да направим комуникацията си по-ефективна.
Този поведенчески модел разделя хората на 4 основни типа. Какви са те, може да прочетете в статията ни Какво е DISC профилиране и как ти помага да (пре)откриеш себе си, когато в Limacon Event Center ни гостува Маргарита Колчева, първият сертифициран за България корпоративен коуч по канадската Power Coaching with Mind-Kinetics (PCMK) методология.
Както отбелязахме, комуникацията има много аспекти. Тя е сложен процес. Влияе се от вътрешното състояние на участниците, техните емоции, преживявания, ценности и опит. Неминуемо всичко това се пренася и във формалната бизнес среда, когато се договаряме с клиенти, представяме проекти или общуваме с колегите си.
Ако не обръщаме внимание на това как взаимодействаме с останалите, ние създаваме предпоставки за появата на комуникационни бариери, като:
Тези бариери водят до конфликтни ситуации. Създават неблагоприятна атмосфера и пречат на развитието на бизнеса.
Каналът, чрез който предаваме информация, е изключително важен. Една и съща информация може да се възприеме по различен начина в зависимост от това дали я казваме лично или по имейл.
Когато пишем, ние не предаваме онези 93% от информацията, които споделяме с нашите жестове, мимики и интонация. За да ограничим грешното тълкуване на съобщението ни, е важно да се съобразяваме с особеностите на всеки комуникационен канал. Като тези 3 основни разлики между устната и писмена комуникация:
През 2020-та подготвяме много интересни събития в Пловдив! Тепърва ще ви споделяме за всичко, на които Limacon Event Center ще е домакин. За да не пропуснете нищо от нас, следете новостите, които публикуваме в социалните мрежи Facebook, LinkedIn и Instagram или се абонирайте за нашия бюлетин на welcome@limacon.bg
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.