5 неща за социалния капитал, които научихме от проф. Уейн Бейкър

Социален капитал, проф. Уейн Бейкър

Най-социалният формат на Limacon Event Center се завърна през януари! На 24.01.2017 г. се събрахме за Social Capital Boosters, ep.4 и пропътувахме дигиталния Атлантически океан, за да се свържем директно с проф. Уейн Бейкър от Мичиганския университет. Той изнесе презентация на тема The power of Social Capital for Your Business. Автор е също така на популярната книга Achieving success through social capital, която за Иван от екипа на Limacon е като настолна Библия. Препоръчваме я на всички, които се интересуват от темата и искат да изградят по-силни връзки с хората около себе си.

Wayne-Baker-photo-2013

Беше привилегия да посрещнем подобен гост във виртуалното пространство на Limacon Event Center. Във фейсбук страницата ни предавахме на живо презентацията на проф. Бейкър. Тези от вас, които са пропуснала да дойдат на място, могат да изгледат видеото и да почерпят от знанията на един от най-големите специалисти в областта.

В Limacon не веднъж сме казвали, че една от основните ни цели е да спомагаме развитието на социалния капитал в Пловдив, а защо не и в цялата страна. Вярваме, че връзките, които градим с хората, новите контакти, които правим, и умението да ги използваме правилно са сред ключовите фактори за развитието на нас самите и на обществото, от което сме част. Отношенията между хората са като жив организъм, чието развитие зависи единствено от нас. За да му предложим благоприятна среда, в която той да укрепва и расте, създадохме и продължаваме да организираме формата Social Capital Boosters. Еп.4 е първият, който провеждаме с онлайн гост, но едва ли ще е последният. Проф. Бейкър изнесе почти 1-часова лекция, по време на която засегнахме няколко интересни теми. Например:

  • Какви са разликите между „човешки капитал“ и „социален капитал“
  • Какво печелим, когато развиваме по-добър социален капитал в личностен и професионален план
  • Кои са 4-те принципа, които ни помагат в тази насока
  • В какво се изразява анатомията на социалните връзки и каква информация ни дава тя
  • Каква е ролята на лидерите в една група/компания, когато гледаме през призмата на социалния капитал
  • Какво влияние оказват връзките между хората в една бизнес среда
  • Защо е важно да търсим помощ, но и да помагаме на другите…

Презентацията на проф. Бейкър беше насочена не само към същността и спецификите на социалния капитал, но и в частност към връзките, които се израждат между хората на работното място. Той сподели много интересни неща. Представяме ви 5 от тях.

Човешки капитал VS Социален капитал
Тези на пръв поглед еднотипни понятия всъщност са много различни едно от друго. Човешкият капитал представлява знанията, уменията, силните страни и натрупания опит, които притежава всеки отделен човек. Те са строго индивидуални за всеки от нас. Социалният капитал, от друга страна, това е мрежата ни от контакти с всички ресурси, до които тя ни дава достъп. Подобни ресурси са: информация, идеи, възможности, съвети, подкрепа, енергия и др.

Силни социални връзки VS слаби социални връзки
Разбира се, тук победителят е неоспорим. Добре развитият социален капитал на работното място води до редица ползи. Най-важните от тях са: по-ефективно разрешаване на проблемните ситуации, повече споделяне на информация, просоциално поведение, ангажираност към компанията, позитивни емоции и енергия, доверие, психологическа сигурност, по-добро индивидуално и организационно представяне.

Хората, които имат по-здрави социални връзки, се чувстват също така по-щастливи и по-доволни от живота си. Те се радват на по-добро здраве и по-устойчива психика, в следствие на което дори живеят по-дълго.

От друга страна, отсъствието на устойчив социален капитал в една компания може да доведе до негативни последици като: непродуктивно представяне, междуличностни конфликти, лошо поведение, липса на доверие между хората и др.

Продуктивност VS Иновативност
Когато се направи анатомия на социалните връзки в една компания, много лесно се вижда откъде идват иновативните идеи и кои са най-продуктивните екипи.

Проучванията сочат, че можете да повишите с 20% до 30% продуктивността на хората в една група само като вземете под внимание връзките помежду им. Ако подберете хора, които имат добри отношения помежду си, сработват се добре и се харесват, те наистина регистрират по-добри резултати.

Иноваторите, от друга страна, се оказва, че рядко са част от конкретни екипи. В повечето случай те са свързващите звена между тези групи, защото като такива имат достъп до повече информация. Разполагат с по-голям ресурс от разнородни знания и използвайки го, генерират иновативни идеи.

Реални връзки VS Виртуални контакти
Провеждани са изследвания с примати и други животни, които са доказали, че колкото по-голям е мозъкът на съответното животно, в толкова по-голяма социална група то може да участва.

Става ли дума за човешкия мозък, то нашият максимум е около 150 живи контакта. Човек физиологически не може да има здрави социални отношение с повече от 150 души. В това число влизат истинските приятели и хората в личното ни обкръжение. Контактите ни в социалните мрежи, колкото и да са на брой, не се оказват достатъчно ефективни, когато говорим за качествени междуличностни отношения.

Давай VS Взимай
Всъщност едното не може без другото. Трябва да даваме, но и да взимаме. Трябва да питаме за нещата, от които се нуждаем, защото когато го правим, регистрираме редица ползи. Като резултат в работна среда може да се отбележи: изключително добро ниво на изпълнение на поставените задачи и удовлетворение от постигнатото; положителна нагласа у новите служители, по-добро представяне и по-голяма вероятност да останат в компанията; професионално развитие и трупане на нови знания у служителите; понижаване на стреса; повишаване на креативността; по-бързо превръщане на идеите в реалност; подобрено представяне на екипите и др.

За да се постигне всичко това обаче, всеки от нас трябва да започне да търси помощ и реципрочно да дава такава. Според проучвания 90% от оказаната подкрепа в работна среда е в следствие на запитване за такава. Повечето хора биха помогнали с удоволствие, а единици са тези, които биха отказали на протегната ръка. Проблемът идва от това, че малцина се осмеляват да попитат. Хората мълчат, следователно никой не разбира за техните нужди и не получават необходимата подкрепа. Като резултат нещо не се променя, нито се подобрява на работното място.

Проф. Уейн Бейкър сподели още интересни факти. За да ги научите, върнете се в началото на текста и отворете линка с видеото от неговата презентация. Не пропускайте също следващото издание на Social Capital Boosters. Ще бъде поне толкова интересно и ще продължаваме да градим устойчив социален капитал.

Очакваме ви в Limacon Event Center!

Предишна новина Следваща новина
ОБРАТНО

Абонирай се

Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.