Корпоративната социална отговорност (КСО) е тема, която обедини всички гости на Limacon Event Center на 5 юли 2018 г. На този ден Limacon беше домакин на регионалния форум в Пловдив „Бизнесът – сила за добро“. Той се организира от Българската мрежа на Глобалния договор на ООН и представлява доброволна инициатива на обединените нации. Целта му е да работи за насърчаване на бизнеса в световен мащаб да възприема устойчиви и социално отговорни политики, както и да докладва за тяхното изпълнение.
Основните теми, които засегнахме по време на форума, са:
Форумът откри Емил Янков, мениджър „Бизнес развитие“ на Тракия икономическа зона. Той акцентира върху важността от провеждане на подобни инициативи и значението им за развитието както на бизнеса, така и на обществото.
След него думата взе Огнян Траянов, председател на Мрежата на Глобалния договор на ООН. Това е най-голямата инициатива на Организацията на обединените нации за връзка и партньорство с отговорния бизнес в сферата на корпоративната устойчивост. Създадена е през 1999 г. от бившия генерален секретар на ООН Кофи Анан. Световната инициатива призовава компаниите да приведат своите стратегии и операции в синхрон с универсалните принципи за човешки права, труд, околна среда и антикорупция, и да предприемат действия в полза на обществото.
След като г-н Траянов представи организацията и нейната дейност, той подчерта, че корпоративната социална отговорност става все по-значима. В световен мащаб доверието на хората в държавните институции отслабва за сметка на доверието в частния сектор.
„Бизнесът разполага с ресурси и капацитет, които липсват в други системи на обществото. Ето защо задача пред всеки бизнес като лидер в обществото е да създава един по-добър свят, към който и другите да искат да принадлежат.“ – коментира г-н Янков по време на своята презентация.
Какво означава една компания да бъде корпоративно социално отговорна?
Това е процес, по който се работи постоянно и целенасочено. За да може да кажеш, че един бизнес е корпоративно социално отговорен, не е достатъчно той просто да спазва законите, да щади природата, да уважава хората и да предоставя справедливи условия на труд.
Бизнесът има проактивна и креативна роля. Той трябва да се вглежда и да разпознава предизвикателствата и възможностите в обществото, да предлага нови и иновативни подходи за справяне с тях. Бизнесът трябва да има ангажимента да инвестира на свой риск и да се грижи за ефективната и ефикасна употреба на средствата за реализация на новите подходи. Трябва да се грижи за устойчивото развитие на общността, реализирането и поддържането на добрите практики.
Успешно начало в тази посока на развитие за всеки бизнес е той да се запознае и да започне да прилага в практиката си 10-те основополагащи Принципа на Глобалния договор на ООН. А именно:
Права на човека – 1) Зачитане и подкрепа за опазване правата на човека; 2) Гаранция за необвързване с действия, нарушаващи правата на човека
Трудови норми – 3) Приемане свободата на сдружаване и ефективно признаване на правото на колективно договаряне; 4) Премахване на всякакви форми на насилствен и принудителен труд; 5) Ефективно премахване на детския труд; 6) Изкореняване на дискриминацията по отношение на правото на труд и на професия
Околна среда – 7) Подкрепа за превантивните подходи в опазване на околната среда; 8) Подемане на инициативи, стимулиращи поемането на по-голяма отговорност към околната среда; 9) Насърчаване на развитието и разпространяването на технологии, щадящи околната среда
Антикорупция – 10) Подкрепа на антикорупционни инициативи и политика на прозрачност
Дарина Георгиева, Изпълнителен директор на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН, също изнесе презентация. Тя посочи кои са онези 5 неща, които устойчивите компании правят, а именно:
Дарина представи също някои от проектите, които Българската мрежа на глобалния договор е реализирала до момента. Най-успешните и получили по-широка популярност сред тях са:
Когато една компания се присъедини към подобна инициатива и се включи към колективен проект, вече говорим не просто за корпоративна социална отговорност, а за колективна социална отговорност – КСО 2.0. Характерното тук е, че се обединяват капацитет и ресурси от различни източници, които водят до ново ниво на ефективност и ефикасност. Постигат се по-значими резултати и по-високо качество, по-добре се усвояват вложените ресурси.
Какви са ползите за бизнеса от Колективната Социална Отговорност?
Всичко това е и ще бъде все по-ценно за компаниите, защото последните изследвания сочат, че поколението на милениалите е 5 пъти по-склонно да работи във фирми, които подкрепят добри каузи за сметка на такива, които не са социално ангажирани.
Бизнес форумът завърши, като представители от 5 компании от Пловдив и региона представиха своите социални кампании и активности.
„Общуваме заедно“ е Социалната кампанията на „Стабил Груп“ – холдинг от пет български компании, които са позиционирани в Пловдив, и една македонска. Тяхната социална кампания представиха Валентина Куцева и Иван Бондоков от Limacon Marketing, външния маркетинг отдел на Стабил Груп. „Общуваме заедно“ е в начален стадии на своето осъществяване, като проектът ще продължи няколко месеца в сътрудничество с Фондация „Елия“. Крайната цел на кампанията е да се изработят и подарят над 100 комуникационни папки на семейства, които отглеждат деца-аутисти, както и да се снабдят колкото се може повече центрове, които се занимават с деца със специални потребности. Кампанията ще приключи на 2 април, Световния ден на аутизма, когато ще се проведе и практически семинар, на който семействата ще бъдат обучени как да използват онлайн и офлайн материалите в своето ежедневие.
Интересното е, че като част от реализацията на тази кампанията, се работи по друга по-малка кампания – отпечатване на карта за рисуване със забележителностите на гр. Пловдив съвместно със Сдружение „Български История“. Повече за цялостната Социална кампания на Стабил Груп може да прочетете в следното интервю: Стабил Груп ще снабди 100 български семейства на деца – аутисти с комуникационни папки и материали за по-лесно общуване.
Нели Поптолева ръководител Отдел „Персонал“ представи социалните активности на „Асарел Медет“ АД, една от най-големите минни компании и намираща се в гр. Панагюрище. Усилията на фирмата са насочени най-вече в насърчаване на дуалното обучение, като до момента 91 ученици са обучени в Професионалната гимназия в Панагюрище по този начин. Най-младите членове на екипа са 28 ученици от 11 клас, които се обучават в реална работна среда и на трудов договор. Компанията организира различни обучения и предварително обучава наставниците на учениците.
Петър Костадинов, ръководител отдел „Комуникации“ в „EVN България” представи програмата „EVN за България“. В нея могат да участват всички служители на компанията и доброволно да подкрепят местна кауза от района, в който работят. Те кандидатстват пред комитет и ако идеята им бъде одобрена, получават бюджет, нужната техника и работно време, за да я реализират. Към момента в кампанията са се включили над 750 служители, или както ги наричат – над 750 Добряци. Само за 2017 г. са реализирани 44 доброволчески акции.
Симеон Гавраилов, един от създателите на Cupffee, представи вкусната чашка за кафе. Тя е създадена изцяло от натурални и предимно зърнени суровини. Cupffee е нестандартна, но много по-природосъобразна алтернатива на традиционните пластмасови чашки. Тя не променя вкусовите качества на напитката в нея, а кафето може безпроблемно да престои поне 40 мин. Чашката е вкусна и хрупкава, но дори да попадне в боклука, е биоразградима и щадяща към околната среда.
Венсан Гайо, основател и управител на шоколади Гайо, разказа за техния начин на работа и принципите, към които се придържат. Освен че държат изключително много на качеството на крайния продукт, зареждат суровини и най-вече какао от старателно подбрани производители. Наемат и обучават хора, които са без опит в хранително-вкусовата промишленост. Наемат на работа млади майки, които искат да се реализират. Още през първата си година правят коледен шоколад, в който са вложени рисунки, направени от деца от дом в Пловдив. В работилницата на шоколади “Гайо” използват дори чувалите, в които получават доставките с какаови зърна. Преправят ги и с елементи от тях създават чанти и раници.
Радваме се, че Limacon Event Center беше домакин на толкова интересно и полезно събитие. Благодарим на всички гости за интереса, както и на презентаторите за информацията, която споделиха.
Очаквайте още много обучения и семинари в Пловдив. Активният ни сезон стартира отново през септември, но за да не пропуснете нито една новина, посещавайте редовно сайта на Limacon Event Center, абонирайте се за нашия имейл бюлетин на welcome@limacon.bg и следете редовно новостите, които публикуваме в социалните мрежи: Facebook, Instagram, LinkedIn.
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.