Казват, че всеки предприемач има нужда от три основни капитала, за да е успешен: финансов, човешки и социален.
Финансовият капитал са всички средства, които ти трябват, за да стартираш, останеш стабилен и развиваш услугите на бизнеса си. Човешкият капитал е често екипът ви, който добавя смисъла и ценностите на вашата организация. А социалният капитал – това са връзките и споделените ценности сред хората ви, които правят кооперацията и съвместната работа възможна и продуктивна. Това е всъщност ключът към истинския успех в бизнеса.
Когато развиете здрав и устойчив социален капитал, вие може да получите всички други нужни ресурси, без значение дали това са нови инвеститори, намиране на експертни кадри или изграждане на екип от най-добрите специалисти. Дори да печелите милиони и да имате най-добрите служители до себе си, ако нямате здрави мрежи от хора, които ви се доверяват, всичко може да се срути за един миг.
Да погледнем една интересна статистика: Д-р Вили Боландър, професор по маркетинг от Държавния университет във Флорида, установява, че над 33% от успешните сделки с продажби се дължат на добре развит, индивидуален социален капитал. Помислете за миг как позиционирането на хора с добре развити мрежи на ключови позиции в компанията ви, може да изстреля вашия бизнес на върха.
Ето и 4 основни причини защо социалният капитал е най-важния ресурс за вашия бизнес:
Когато предлагате съвети и помощ на другите, без да очаквате непременно нещо в замяна, вие изграждате вашия социален капитал. Давайки на другите, подкрепяйки ги, вие изграждате собствената си репутация като надежден и способен човек – две основни качества, които привличат всеки потенциален клиент.
За да изградите доверие сред вашата мрежа:
Единствено след като вече сте помогнали, дали съвет, направили връзките между хората, тогава и вие може да очаквате същото от другите.
Не винаги и всеки ще ви се отплаща подобаващо, но понякога не хората, на които сте помогнали, ще ви помогнат. Това ще го направят други, които просто са видяли, че вие сте човек, който помага.
Най-голямата сила на социалния капитал се крие точно тук – в магическата реципрочност, във внезапната помощ дори от хора, за които сте си мислели, че никога няма да ви подадат ръка.
Социалният капитал не е ресурс, който съществува само извън вашата компания. Напротив, вие може да изграждате силни и полезни връзки и вътре в организацията си, което е изключително важно за доброто функциониране на отделните звена в работния процес. Особено в големите компании, днес е критично важно да намирате време, начини и ресурси, за да запознавате и свързвате хората от различните отдели. Ако развивате съзнателно и поддържате социалния капитал вътре в организацията си, това ще доведе до по-доволни служители и повече продуктивност. Хората обичат да знаят с кого работят, не само като експерт, но и като човек.
Нарочният нетуъркнг, онзи, в който отивате на определени събития и места с цел запознанства, често е неприятен, изнервящ и най-вече – не дава желаните резултати. Не винаги срещате правилните хора на правилното място. Понякога мрежуването дори не е чисто физически процес. Ако правилно сте изградили социалния си капитал, той функционира дори докато спите. И потокът от информация тече от и към вас и често, дори когато най-малко очаквате, нетуъркинг ефектът на социалния капитал ви се отплаща – свързват ви хора по Фейсбук, запознавате се на работна среща или официална вечеря чрез приятели с важни за вашия бизнес хора, туитвате нечий пост и това е началото на един приятен разговор с човек, с когото в последствие сключвате сделка.
Най-ценен съвет към всички, които разбират важността на социалния капитал: Бъдете честни, автентични и показвайте, че цените хората около вас.
Както правите рискови стъпки, инвестирайки пари в бизнеси или в хора, осмелете се и инвестирайте във вашия социален капитал.
И най-хубавото е, че изграждайки честен, базиран на доверие социален капитал, вие помагате на общността около вас и правите света по-добро място. Свят, в който хората вярват и постигат.
Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.