Закуси с Николай Блажев: Голямата картина и важните решения зад малкия екран

Телевизията продължава да е най-доминираща масмедия в България, а добрият комуникационен микс обхваща както телевизионна реклама, така и digital присъствие. Това е един от много интересни факти, които научихме от закуската си с Николай Блажев – мениджър продажби в bTV Media Group. Преди да стане част от телевизионната индустрия, Николай прекарва 10 години в най-големите телекоми в страната и твърди, че именно тази част от неговия кариерен път е формирала опитът и знанията, които са открили възможността пред него да продължи развитието си в bTV.

Успяхме да прекараме една от последните летни утрини с него, за да ни запознае с поведението и вкусовете на българския зрител, адаптацията на рекламния сектор към COVID-19 и да ни даде няколко съвета при планирането и създаването на една ТВ реклама.

Щрихите на българския телевизионен пазар

Още в началото на разговора ни, Николай очерта голямата картинка зад малкия екран, като ни предостави интересна статистика за нашия ТВ пазар:

  • 99% от домакинствата разполагат с телевизор;
  • 76% от домакинствата имат телевизори с плосък екран и HD резолюция, което прави излъчването във висока резолюция не просто наложително, а абсолютно задължително;
  • 93% от домакинствата плащат, за да гледат телевизия, което означава, че имат пряк достъп до най-популярните профилирани канали в страната, създавайки още по-добри възможности за местните рекламодатели, които се целят в нишовите аудитории;
  • 29 часа – това е времето, което българите прекарват пред малкия екран всяка седмица;
  • Над 7 часа е продължителността на живите предавания, които се излъчват по bTV всеки ден;
  • 12 минути – това е телевизионното време, което може да се продава за реклама, на всеки астрономически час.

 

Промени ли COVID-19 поведението на телевизионния пазар?

COVID-кризата промени начина, по който консумираме телевизионното съдържание и значително нарасна интересът към новините и публицистиката. В края на март осъществихме проучванe с MarketLinks, което ни показа че около 80% от аудиторията оценява включванията на живо във връзка с извънредното положение, което изостри сетивността ѝ към реалните новини. 76% искаха повече потвърдена информация за обстановката, а 58% от българската аудитория разпозна bTV Media Group като основен източник на информация.

Николай споделя, че първите дни на извънредната обстановка са били съпроводени от страх и силна несигурност – особено при хората и бизнесите, които ръководят рекламни бюджети и вече не могат трезво да преценят резултатите от своята бъдеща инвестиция. Тогава комуникационните агенции първи алармират, че спирането на каквато и да е рекламна активност не само ще доведе още по-големи загуби за бизнеса, но и ще сринат доверието към него в дългосрочен план.

Ситуацията създава парадокс – оставането ни по домовете неминуемо доведе до сериозен ръст на телевизионната аудитория извън праймтайма, докато рекламодателите се разколебаваха в рекламните си инвестиции.

Разбира се, компаниите от най-засегнатите сектори нямаха финансовата възможност за това. Още в първите дни, нашите екипи направиха подробен анализ на ситуацията и нагласите на пазара. По този начин установихме браншовете, които биха били най-печеливши в настоящата среда и създадохме специални рекламни пакети, насочени към малките и средните предприятия. Още щом ги пуснахме, забелязахме ръст на рекламодателите, които до момента не се бяха престрашавали – по една или друга причина – да стъпят на ТВ пазара. 

 

Кога да изберем ТВ реклама и какви правила да спазваме в създаването ѝ?

Първо, обработваме цялата информация за клиента, като започнем от продукта, неговата сезонност, ценови диапазон и дистрибуция. Разглеждаме в детайли представянето на досегашните рекламни канали и постигнатите резултати в тях. Не на последно място, анализираме и активностите в конкуренцията на този потенциален клиент.

След това клиентът сам трябва да прецени какви са възможностите за неговия маркетинг микс – дали става дума за реклама само в един или няколко телевизионни канали, дали ще ги комбинираме с радио реклама, дали ще обхванем digital и пр. Разбира се, най-добрият вариант е комбинация от телевизионна и радиореклама, подкрепена от диджитъл, защото масовите медии ти дават достъп до огромна аудитория, а digital ти дава възможността за таргетирано достигане до онази част от нея, която вече познава твоя бранд и продукт.

Ако създаваме телевизионна реклама, продуктът задължително трябва да има национално покритие. Ако не съществува добра дистрибуционна мрежа, рекламният клип по-скоро ще навреди.
След това започваме да изясняваме дължината на рекламния клип, която е пряко обвързана с ценообразуването. Изработката на самия рекламен клип е допълнителна инвестиция и се изработва от комуникационната агенция, докато нашата роля е да предоставим достъпа на бранда до желаната аудитория.

Разбира се, рекламният спот далеч не е единствената възможност пред рекламодателя. Той може да избере и алтернативни рекламни форми, които са инкорпорирани в самото телевизионно съдържание като продуктово позициониране, хоризонтални или вертикални overlay форми. Те предоставят много по-голямо въздействие, тъй като зрителят е силно ангажиран и фокусиран в съдържанието, което гледа. Особено продуктовото позициониране, което е направено плавно и елегантно, без подскоци или дупки в съдържанието.

 

  • Как се подготвя един рекламен клип за излъчване и какви са критериите, които трябва да изпълни той?
  • Как се извършва рекламното позициониране на кредитни карти в кулинарно предаване, без това да дразни зрителя?
  • Кога трябва да подготвя рекламния си клип, ако искам да го излъча след 1 месец?
  • Колко голям е екипът, който създава една реклама?
  • Кои са най-предпочитаните таргет аудитории на нашия пазар и как се измерват те?
  • Как се организира процесът по създаване на телевизионна продукция в условията на COVID-19?

 

Разбери всичко това във видеото тук:

 

Имаш ли допълнителни въпроси?

Николай може да отговори на всеки един въпрос, свързан с ТВ индустрията и изготвянето на една успешна телевизионна реклама. Достатъчно е просто да му пишеш в LinkedIn или на nikolay_blazhev@btv.bg

Предишна новина
ОБРАТНО

Абонирай се

Абонирай се за имейли (без спам) с новостите от света на маркетинга и продажбите, с полезни статии от събития и с дати за следващите ни обучения.