Блог

Бъдещето на B2B маркетинга и дигиталните тенденции на 21-ви век

Outsource and grow! …или защо да наемем външен маркетингов отдел за своята компания? Защо да аутсорсваме, вместо да наемаме собствени хора? Защо тази формула е финансово по-изгодна и какви ползи води след себе си? Защо В2В фирмите се нуждаят от услугите на професионална маркетинг агенция и как тя спомага бизнес развитието им?

На тези и други въпроси отговори Валентина Куцева, съ-основател на Limacon Marketing&Strategy по време на своята презентация „Бъдещето на В2В бизнеса“, част от семинара „Дигитална трансформация на бизнеса и новият европейски регламент за личните данни GDRP 2016/679/EС“. Събитието се организира от сп. „Enterprise“ и се проведе на 12.12.2017 г. в Limacon Event Center.

В своята презентация Валентина обърна внимание на онези тесни специалисти, от които се нуждаем за реализирането на качествена маркетингова стратегия. Това са компетентни хора, които ценят не само труда си, но и времето си. Те не желаят да се ограничават между стените на една компания и един единствен проект. Търсят разнообразието, искат да провокират себе си и да тестват собствените си възможности. Това са хората, от които се нуждаете и които ще намерите в професионална маркетинг агенция:

  • Маркетинг мениджър
  • Уеб администратор
  • Специалист онлайн медии
  • SEO специалист
  • Специалист текстово съдържание
  • Специалист видео съдържание
  • Графичен дизайнер
  • PR
  • Ивент маркетинг специалист

Разбира се, броят на тези тесни специалисти ще се увеличава прогресивно. Бизнесът в днешно време е изключително динамичен. Дигитализацията и автоматизацията променят правилата на играта и трябва да сме подготвени за предизвикателствата на бъдещето. Съвсем скоро може да ни потрябва Специалист виртуална реалност, Експерт по имплементиране на чатботове, Финансов консултант за криптовалути и дори Разработчик на изкуствен интелект.

Все по трудно ще е за компаниите да намират такива хора и още по-невъзможно ще е да ги задържат при себе си. Търсенето им ще е времеемко, а наемането им – икономически неизгодно. Услугите им ще са належащи, но временни и непостоянни.

Заради тези и други причини препоръчително за компаниите, включително и от финансова гледна точка, е да наемат външен маркетингов отдел. Маркетинговите агенции разполагат с онзи HR арсенал, който ви е необходим, за да се развивате и да сте конкурентноспособни. Наемайки агенция, разполагате с интелектуалния капацитет на всички специалисти, за които вече споменахме. Когато избирате обаче, имайте предвид дали е ориентирана към клиенти тип B2B, каквато е Limacon Marketing&Strategy, или работи с клиенти тип B2C. Подобно уточнение е важно, защото има съществени разлики между маркетинговите подходи в двата случая. Ето някои от тях:

Capture
Работа на добрия маркетолог е не само да вземе тези специфики под внимание и да ги приложи на практика, като ги модифицира към всеки частен проект. Истинският маркетолог работи с информация не само за настоящето, но и за бъдещето. Следи тенденциите в бранша и променя действията си в зависимост от очакваните промени. XXI век започна като дигитална ера и ще продължи да върви в тази посока. Предстоят ни още промени. Бизнесът ще срещне нови предизвикателства и ще е принуден да се справи с тях, за да върви напред. 

Затова освен бъдещето на В2В маркетинга по време на семинара на 12.12.2017 г. обсъдихме също дигиталните тенденции на бъдещето и GDRP 2016/679/EС, новия европейски регламент за лични данни. Във връзка с второто всички участниците имаха възможност да зададат своите въпроси директно на адвокат Владимир Кискинов, управляващ съдружник на Адвокатско дружество „Киксинов & Владимиров“. Внесохме яснота по темата и добихме ясна визия за бъдещите промени.

По въпроса за дигиталното бъдеще на XXI век презентация изнесе Христо Христов, председател на IAB Bulgaria. Той акцентира върху следните теми:

Чатботовете
Глобална тенденция, която се разпространява и в България. Чатботовете се оказват сравнително лесна имплементация, която да добавите в своя уебсайт, и която ще ви спести време и пари в бъдеще. Най-често чатботовете влизат в ролята на съпорт, за да отговарят на често задавани въпроси. Ако имате онлайн магазин, задължително се нуждаете от този дигитален помощник. Чатботовете са стъпка №1 към навлизането на разговорната търговия в ежедневието ни.

Финансовата индустрия и криптовалутите
Криптовалутата съществува Тук и Сега. Тя може сериозно да разклати финансовата индустрия, ако втората не е готова да посрещне предизвикателствата на бъдещето.

Изкуствения интелект
Изкуственият интелект вече е завладял ежедневието ни и ще го владее все по-осезаемо. Именно на него се базират алгоритмите на търсачките, на фийдовете в социалните мрежи и всички системи, които са свързани с разпознаване на изображения. Изкуственият интелект се е превърнал в приятел, когото допускаме все по-близо в живота си.

Самоуправляващите се автомобили
Автомобилът е следващата медийна платформа, защото ще даде на хората ново свободно време! Докато са зад волана, те ще потребяват съдържание, ще говорят, ще работят и т.н.

Виртуалната и увеличена реалност
Тази тенденция е глобална и все по-налагаща се. Виртуалната реалност е уникално средство, чрез което да привлечем вниманието към себе си и е добре да се възползваме от него преди да стане твърде разпространено. Имайте предвид, че в условията на световен пазар се изправяме срещу международни конкуренти и в подобна битка е хубаво да сме сред пионерите.

Интернет на нещата
Това не е ново понятие, но е тенденция, която се развива все по-осезаемо. Ако в момента имаме средно по 3-4 свързани устройства (смартфон, таблет, телевизор, смарт часовник), то през следващите години броят им ще нарасне до 7-10. Ще се появят и нови, които все още ги няма на пазара.

Икономика на „Сега“
Не само ние, но и бизнесът ни трябва да свикне с идеята, че навлизаме в ера на „искам тук и сега“. Търсенето по ключови думи ще предаде щафетата на компютърните асистенти, които ще ни дават всичко желано само чрез гласова команда.

Въпросите, които неизбежно си задаваме, докато мислим за тези дигитални тенденции, са свързани не само с това как те ще променят ежедневието ни, но и как ще се отразят на бизнеса ни. Може ли всяка компания да реагира своевременно и адекватно на промените? Знае ли реално как да го направи? Отговорите са „Не“ и „Не е необходимо“, защото това са задачи на маркетинговите агенции. Това, което може да направите, е… Outsource and grow!