Блог

8 ключови умения за успешни мениджъри (и други полезности)

мениджърски умения, успешен мениджър, как да бъдеше добър мениджър, добър ръководител, успешен ръководител, център за събития, събития пловдив, limacon, limacon event center

„Ако си решен да учиш и да се развиваш, никой не може да те спре.
Ако нямаш желание да учиш и да се развиваш, никой не може да ти помогне.“ 
Зиг Зиглар

                                                                                                                                                                                                              20 мениджъри от 13 фирми се събраха в Limacon Event Center в Пловдив на 21.06.2018.

Всеки от тях пристигна със свои очаквания и свои казуси от работната среда. Никой не знаеше какво му предстои, но в края на деня си тръгна по-мотивиран, по-знаещ, по-зареден с енергия и по-способен да комуникира с хората около себе си.

Как всичко това се постига само за 8 часа? Каква магия сътвориха приятелите ни от Екуинокс Партнърс? Как за толкова кратко време успяха да направят от гостите ни по-добри мениджъри и по-успешни хора?

Гергана и Пламен Петрови са хората, които заредиха Limacon Event Center с положителната си енергия и създадоха провокативна, креативна и много вдъхновяваща среда за участниците в Практическия тренинг: Ефективна комуникация и мотивация за мениджъри.

Те двамата са и Лицата на Екуинокс Партнърс, компания за обучение и развитие на хора и екипи. Екуинокс Партнърс е Партньор на Google за България за реализирането на Бизнес Коучинг Програмата на Google от 2015 г. насам, а от 2017 г. е сертифициран по методологията Marshal Goldmisth Stakeholders Centered Coaching за реализиране на коучинг с включване на ключови заинтересовани лица.

мениджърски умения, успешен мениджър, как да бъдеше добър мениджър, добър ръководител, успешен ръководител, център за събития, събития пловдив, limacon, limacon event center

Проектът OXYGEN, от своя страна, е изследване, които е направено от Google през 2009 г. То установява кои са 8-те ключови умения, които притежават и развиват успешните ръководители на екипи. Те са:

  1. Добрият ръководител е добър коуч – той балансирано предизвиква с въпроси; подкрепя и стимулира поемането на лична отговорност от страна на другите
  2. Овластява екипа си и избягва микромениджмънта
  3. Проявява искрен интерес и загриженост за успеха на членовете от екипа си и личното им благоденствие
  4. Добрият мениджър е продуктивен и ориентиран към резултатите
  5. Той комуникира ефективно
  6. Подкрепя кариерното развитие
  7. Има ясна визия/стратегия за екипа си
  8. Притежава важни технически/експертни умения, които му помагат да дава съвети на екипа си.

За да открием още ключови качества, които притежават добрите и вдъхновяващия мениджъри, фасилитаторите на обучението поставиха следната:

Задача за участниците в практическия тренинг

Те трябваше да си спомнят за най-добрия и най-лошия ръководител, за когото са работили. Да си припомнят по какъв начин този човек е добавил или отнел стойност от личното им професионално развитие. Накрая всеки участник в обучението постави по 2 листчета на негативната и на положителната страна на флипчарта на база на своя опит, а резултатите показаха следното:

Добрият ръководител е този, който: оказва подкрепа и съдействие; готов е да помогне; има ясна визия и е целенасочен; сплотява екипа, умее да мотивира както другите, така и самия себе си; той е спокоен, но упорит; жаден е за знания и мисли нестандартно; той е прецизен и дисциплиниран; убедителен, принципен и професионалист в своята сфера на работа.

Лошият ръководител пък е този, който: бяга от отговорност; некомпетентен е или дезинформиран; унижава и не уважава останалите; показва незаинтересованост; безпринципен е; не притежава чувство за морал; робува на йерархията; горделив е и арогантен; не дава възможност за развитие.

мениджърски умения, успешен мениджър, как да бъдеше добър мениджър, добър ръководител, успешен ръководител, център за събития, събития пловдив, limacon, limacon event center

През целодневното практическото обучение участниците преминаха през 7 важни упражнения, които да стимулират тяхната мотивация и да им помогнат за по-успешната комуникация с екипите.

Най-голям интерес обаче предизвика представянето на т.нар. DICS модел за 4-те личностни типа. Той разделя хората спрямо това дали са интроверти или екстроверти и дали са ориентирани към резултатите или към хората. На вечерния ни безплатен семинар през м.март Маргарита Колчева също ни показа Какво е DISC профилиране и как ти помага да (пре)откриеш себе си.

Гери и Пламен обаче използваха малко по-различна терминология в сравнение с Маги. Те разделиха типовете хора на цветове по следния начин:

Студено сини – интроверти, ориентирани към резултатите; те са предпазливи, прецизни, обмислящи, питащи и следващи правилата; притежават студен и аналитичен ум, наблюдават и дават решения на проблемите

Огнено червени – екстроверти, ориентирани към резултатите; те са конкуриращи се, изискващи, решителни, волеви и целенасочени; работят под напрежение и с крайни срокове, не обичат детайлите

Земно зелени – интроверти, ориентирани към хората; те са грижовни, окуражаващи, споделящи, търпеливи и спокойни; внасят баланса между хората, постигането на целите и свършената работа

Слънчево жълтите – екстроверти, ориентирани към хората; те са общителни, динамични, експресивни, ентусиазирани и убедителни; лъчезарни и усмихнати

Акценти при презентирането на тези 4 типа личности беше не само важността от това да разбереш към кой спадаш ти и дали променяш цвета си спрямо различните ситуации, но и да разбереш как те виждат останалите. Ето защо участниците в тренинга направиха следното упражнение: Всеки сложи на гърба си картонче с 4-те цвята, а останалите му поставяхе тикче на цвета, в който го виждат. Разбира се, накрая имаше изненади от типа: да си зелен, но другите да те възприемат като жълт; да си син, а да те виждат като червен и т.н.

мениджърски умения, успешен мениджър, как да бъдеше добър мениджър, добър ръководител, успешен ръководител, център за събития, събития пловдив, limacon, limacon event center

Второто упражнение, свързано с 4-те личностни типа, беше хората да се разделят в групи спрямо „цвета“ си и да дадат на останалите по 5 съвета за по-ефективно общуване с хора като тях. Представяме ви резултатите такива, каквито ги видяхме в Limacon.

5 съвета за по-ефективно общуване и работа с червени

  1. Говорете с тях с факти – ясно и точно
  2. Спазвайте крайните срокове и изпълнявайте задълженията си бързо
  3. Не мрънкайте, а давайте решения и предприемайте действия
  4. Работете с ред, чистота и подреденост
  5. Имайте и следвайте определен фокус

5 съвета за по-ефективна комуникация и работа със сини

  1. Бъдете спокойни и конкретни
  2. Спазвайте правилата
  3. Бъдете инициативни
  4. Давайте бърз анализ и предприемайте действия
  5. Бъдете упорити преследвайте целите си до край

5 съвета за по-ефективна комуникация и работа със зелени

  1. Не ги притискайте, дайте им време и пространство за мислене
  2. Бъдете отговорни към общия успех и своите действия
  3. Обяснявайте каузата на дадено действие, за да открият смисъла в него
  4. Не бъдете агресивни, не излъчвайте негативизъм и напрежение
  5. Бъдете справедливи, балансирани и обосновани

5 съвета за по-ефективна комуникация и работа с жълти

  1. Бъдете усмихнати и лъчезарни
  2. Излъчвайте и доверие и го подплатете с действия
  3. Не мрънкайте на жълтите, че са разпилени и не им давайте зор, защото това ги демотивира
  4. Комуникирайте с тях
  5. Бъдете креативни

мениджърски умения, успешен мениджър, как да бъдеше добър мениджър, добър ръководител, успешен ръководител, център за събития, събития пловдив, limacon, limacon event center

Около половината от участниците в практическия тренинг споделиха, че този модел им е бил изключително интересен и полезен. Някои от тях дори възнамеряват да повторят упражнението със своите колеги, за да представят пред тях значението на ефективната комуникация в екипа и как различните личностни типа всъщност ни помагат да разберем по-добре човека срещу нас и неговия начин на мислене. Или както казва Тони Робинс, известен коуч с американски произход:

„За да може да общуваме ефективно, трябва да осъзнаем, че сме различни по начина, по който всеки от нас възприема света, и да използваме това знание като наръчник в комуникацията ни с другите.“

В практическия тренинг за ефективна комуникация и мотивация за мениджъри засегнахме и други интересни теми, сред които:

  • Ролята на мениджъра. Принципи за ефективна комуникация
  • Матрицата „Грижа към хората и твърдост към фактите“
  • Директивен и недирективен стил на управление
  • Въведение в коучинг уменията за мениджъри
  • Коучинг модел „От Фрустрация към Мотивация“
  • Коучинг модела I-GROW
  • Личен план за подобряване на мениджърските умения

След провеждането на Практическия тренинг: Ефективна комуникация и мотивация за мениджъри се радвахме на положителна обратна връзка сред участниците в него. Благодарим на Пламен и Гергана Петрови, че проведоха своето обучение при нас.

За да не пропуснете нито едно от предстоящите събития, семинари и обучения в Пловдив, посещавайте редовно сайта на Limacon Event Center, абонирайте се за нашия имейл бюлетин на welcome@limacon.bg и следете редовно новостите, които публикуваме в социалните мрежи: FacebookInstagramLinkedIn.