Блог

6 тенденции в онлайн пазара на бързооборотни стоки

Nielsen Bulgaria, гост-лектори в Limacon Event Center. Тенденции в онлайн пазара на бързооборотни стоки

Цифри. Данни. Тенденции. Анализи. Онлайн пазаруване. Омниканали. Бързооборотни стоки. Търсене. Предлагане. Динамика на пазара. В България. В Европа. По света…

Това бяха опорните точки, около които лавирахме, анализирахме и дискутирахме в Limacon Event Center вечерта на 30-ти ноември.

Гостуваха ни Ива Белокапова и Мария Цветкова от Nielsen Bulgaria – водещ световен лидер в пазарните изследвания. По време на ноемврийския ни Безплатен семинар: Анализирай това – Тенденции в пазаруването видяхме презентация от 80 слайда и подробна информация за развитието на пазара и тенденциите в пазаруването у нас и по света.

Невъзможно е да обобщим в една статия всичко, което чухме по темата, но решихме да ви разкажем за тенденциите при онлайн пазаруването на бързооборотни стоки (FMCG) на международно, европейско и местно ниво.

Nielsen Bulgaria, гост-лектори в Limacon Event Center. Тенденции в онлайн пазара на бързооборотни стоки

ОНЛАЙН ПАЗАРУВАНЕТО НА БЪРЗООБОРОТНИ СТОКИ НА СВЕТОВНО НИВО

В световен план онлайн продажбите заемат 6-7% от съвкупните продажби на бързооборотни стоки. Процентите обаче са различни за всяка страна. Показателите са най-високи за Южна Корея (18%), Китай (16%), Великобритания (6,3%), Франция (6,1%) и САЩ (5,6%). Пазаруването на бързооборотни стоки онлайн в България все още е под 1%.

Въпреки колебанията между различните страни, с основание може да се твърди, че онлайн пазаруването е най-мащабната промяна в потребителското поведение. Продажбите онлайн растат 4 пъти по-бързо от продажбите офлайн, като в периода 2017-2022 г. се очаква световното потребление на FMCG да достигне 18,4%.

Интересно за американския пазар в частност е, че в САЩ през 2017 г. за пръв път от Голямата депресия насам се наблюдава спад в броя на новооткритите физически магазини. Общо техният брой е намалял с 0,3% или иначе казано са с 1047 по-малко на брой спрямо 2016 г.

Омниканалът набира популярност. Което означава, че в бъдеще няма да ни се налага да избираме между физически и онлайн магазин. Все повече онлайн магазини инвестират във физически такива, както и обратното – физическите магазини инвестират в развитието на свои онлайн стратегии.

Удобството е основен мотиватор за потребителите. Все повече потребители търсят да закупят бързооборотни стоки онлайн, като водещите продукти са тези в сферата на мода, пътуване, книги и музика, IT и мобилни устройства.

Nielsen Bulgaria, гост-лектори в Limacon Event Center. Тенденции в онлайн пазара на бързооборотни стоки

ОНЛАЙН ПАЗАРУВАНЕТО НА БЪРЗООБОРОТНИ СТОКИ В ЕВРОПА И БЪЛГАРИЯ

Само 2% от всички българи твърдят, че са си закупили храна или хранителни продукти онлайн през последния месец, а 64% са сигурни, че не биха купували храни и хранителни продукти онлайн.

Нека направим сравнение с Италия, която има най-добри показатели от европейските страни в това отношение. Нейните данни сочат следното: 38% от хората са закупили храни и хранителни продукти онлайн през последния месец и само 7% от хората твърдят, че не биха си купили такива продукти онлайн.

Макар да има накъде да се работи в сферата на онлайн пазаруването в България, истината е, че страни като Гърция, Русия, Бразилия и Индия се намират в по-неблагоприятни условия от нас. В голямо изследване за развитието на онлайн търговията в света Нилсен извежда основните предпоставки за това. По-бързо се развива онлайн търговията при наличието на слабо развитие на модерната търговия (супер и хипермакети), средна покупателна способност, по-ниска средна възраст на населението, наличие на култура за спестяване и др. Един от основните мотиватори за развитието обаче е предлагането, а не търсенето – ако има добре работещи онлайн магазини, вече има и потребители за техните услуги.

Nielsen Bulgaria, гост-лектори в Limacon Event Center. Тенденции в онлайн пазара на бързооборотни стоки

Все по-ожесточена става битката за удобството на клиента. Колкото по-иновативни подходи се прилагат, които да улесняват пазаруването и да печелят време на хората, толкова по-често те ще се възползват от възможностите да пестят време. При това са готови да платят повече за това.

По време на вечерния семинар видяхме световни примери, които улесняват хората в тяхното ежедневно пазаруване. Разбрахме колко по-лесно, по-удобно и по-просто може да бъде то според местния контекст за развитие на пазара. Обсъдихме предимствата на този тип потребление. И (може би) надникнахме в бъдещето на онлайн пазаруването в България.

Научихме как ще се отразят на пазаруването изобщо фактори като урбанизацията, намаляващия размер на домакинствата, претоварения трафик, по-голямата ангажираност на жените, различните нужди на поколенията и управлението на технологиите.

Разбрахме повече за новата и същевременно най-ценна валута: ВРЕМЕТО.

Nielsen Bulgaria, гост-лектори в Limacon Event Center. Тенденции в онлайн пазара на бързооборотни стоки

Благодарим на приятелите ни от Nielsen Bulgaria, че споделиха толкова полезни и интересни неща с нас и отговориха изчерпателно на всеки поставен от гостите ни въпрос.

Не забравяйте, че екипът на Limacon Event Center постоянно подготвя още и още интересни събития. Следете ни. Иначе рискувате да изпуснете следващото ни ценно мероприятие. Как да сте винаги в течение? Абонирайте се за нашия имейл бюлетин на welcome@limacon.bg и не пропускайте новостите, които публикуваме в социалните мрежи: Facebook, Instagram, LinkedIn.