Блог

18 СЪВЕТА: Как да даваме/търсим ОБРАТНА ВРЪЗКА съгласно принципите на емоционалната интелигентност

„Меките умения са уменията на бъдещето.“

През последните 3 години това е фраза, която чухме десетки пъти в залата на Limacon Event Center, и вярваме, че те са от жизненоважно значение за личното и професионално развитие на всеки човек.

Сред най-ценните меки умения са: комуникация, самомотивация, лидерство, поемане на отговорност, работа в екип, управление на времето, разрешаване на проблеми, гъвкавост, водене на преговори и др.

Общото между всички тези умения е, че са свързани с емоциите. А как да разпознаваме, влияем и контролираме емоциите си, научиха участниците в еднодневното обучение по емоционална интелигентност: Making Emotions Play for US. То се проведе на 15.10.2019 г. в Limacon Event Center, а лектор беше Ивайло Иванов, старши треньор и бизнес дивелъпмънт мениджър в CTeam.

Част от нещата, които участниците в обучението научиха, беше: Как да даваме и получаваме обратна връзка, следвайки принципите на емоционалната интелигентност.

Преди обаче да споделим нашите 18 съвета по тази тема, важно е да си отговорим на следния въпрос:

КАКВО Е ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ И ЗАЩО Е ВАЖНО ДА Я ПРИТЕЖАВАМЕ?

Емоционалната интелигентност включва способността да възприемаме, контролираме, разбираме и изразяваме емоциите си, както и да разпознаваме емоциите на околните хора. Тези две способности ни позволяват да управляваме взаимоотношенията си с другите в продуктивна посока.

Притежаването на емоционална интелигентност от хората на мениджърско ниво е важно, защото тяхната работа е пряко обвързана с работата на околните. Мениджърите трябва да умеят да постигат резултати чрез хората, да сработват екипи, да комуникират с клиенти, с доставчици и т.н.

А ЗАЩО Е ТОЛКОВА ВАЖНО ДА ДАВАМЕ И ПОЛУЧАВАМЕ ОБРАТНАТА ВРЪЗКА

Ако не притежаваме добри комуникативни умения и не владеем емоционалната си интелигентност, не бихме могли нито да дадем, нито да получим добра обратна връзка.

Тя е безценен източник на информация за това как околните хора разбират и преживяват работата с нас или екипа ни. Тя е също така е способ на мениджмънта да коригира изпълнението на задачите и да помогне на отделните индивиди да се развиват.

Обратната връзка ни помага да изградим доверие в другите, като споделяме информация за себе си. Получаването на обратна връзка пък ни дава възможност да научим повече за себе си и да решим професионални (а често и лични) проблеми. Тя е мощно оръжие за личностно развитие.

КОИ СА НАЙ-ВАЖНИТЕ СТЪПКИ ПРИ ДАВАМЕ НА ОБРАТНА ВРЪЗКА?

Даването на обратна връзка не бива да е безцелно. Като резултат то трябва да подобри ситуация или изпълнението на даден процес.

Най-важните неща, които да имаме предвид, когато даваме обратна връзка, са следните.

  1. Направете процеса позитивен и конструктивен. Препоръчително е да започвате и завършвате разговора положително, като внимавате диалогът да е конструктивен дори когато се обсъждат негативни теми.
  2. Говорете конкретно. Придържайте се максимално към фактите, не оставяйте неизяснени теми.
  3. Ограничете темите на разговора до макс. 2. Говорете по същество за неща, които подлежат на промяна или влияние.
  4. Давайте конкретни предложения. Бъдете подкрепящи и покажете желанието си за професионално развитие на човека пред вас. Поставяйте цели, планирайте, оценявайте резултатите. Подобрявайте ефективността.
  5. Действайте навреме. Колкото по-рано дадем своята обратна връзка, толкова по-добре. Ако я отлагате във времето, ще ви е по-трудно да сте обективни.
  6. Действайте регулярно. Даването на обратна връзка е процес, който трябва да се случва регулярно – всеки ден, седмица или месец. Ако интервалът е твърде дълъг, рискувате проблемите да излязат извън контрол.
  7. Не критикувайте публично. Общественото признание се оценява, но при критиката не е така, затова търсете по-усамотено място за подобни разговори.
  8. Използвайте „АЗ“ твърдения. По този начин избягвате поставянето на етикети.
  9. Фокусирайте се върху действия, а не върху личността. В противен случай подтиквате към търсене на извинения от отсрещната страна.
  10. Използвайте собствена информация. Не се доверявайте на твърденията на трети страни, защото могат лесно да бъдат оспорени.
  11. Давайте шанс за диалог. Така избягвате воденето на едни и същи разговори и липсата на напредък.
  12. Управлявайте емоциите си. Дори проблемът да е сериозен, останете уравновесени. Ако позволите емоциите да вземат превес, останалите хора също ще се закачат за тях и спира да се мисли по проблема.

КАК ДА ПОИСКАМЕ ОБРАТНА ВРЪЗКА И ДА СЕ ПОДГОТВИМ ЗА НЕЯ

Хората, които търсят обратна връзка (но не комплименти) се чувстват доказано по-удовлетворени. Те са по-адаптивни, получават по-високи оценки и показват на другите, че са ангажирани да вършат работата си.

Когато искате следващата си обратна връзка, внимавайте за следното:

  1. Разберете какво търсите. Дали това е оценка, помощ или инструкции.
  2. Искайте обратната връзка навреме. Най-подходящият момент е непосредствено след срещата, проекта или друго, по което имате колебания.
  3. Отправяйте конкретно въпроси. Използвайте фрази като „Какво бих могъл да подобря?“. Колкото по-конкретни сте, толкова по-конструктивно е и за двете страни.
  4. Искайте примери. Така извличате максимума от обратната връзка.
  5. Обръщайте се към колегите си. Мениджърите не са единствените, от които може да търсите обратна връзка. Понякога колегите ви имат по-ясна представа за работата ви и могат да дадат много конструктивен коментар.
  6. Слушайте активно. Не прекъсвайте събеседника си, защото така се губи желанието за комуникация и още повече за даване на обратна връзка.

КАКВО ДРУГО НАУЧИХМЕ ПО ВРЕМЕ НА ОБУЧЕНИЕТО В ПЛОВДИВ ЗА 

ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ

Еднодневното обучение за емоционална интелигентност протече с много практически упражнения, работни казуси и дискусии. Участниците работеха самостоятелно и по отбори, а в края на деня получиха и своя сертификат за успешно преминат тренинг.

Други теми, които разисквахме, бяха:

  • Как да възприемаме, контролираме, разбираме и изразяваме емоциите си по продуктивен начин;
  • Каква е връзката между мозъка и емоциите;
  • Какво представлява явлението „отвличане на амигдалата“ (amygdala hijacking);
  • Какво е емоционален спусък;
  • Техники за упражняване на емоционален самоконтрол;
  • Техники за управление на емоционални ситуации в конструктивна посока;
  • Как да печелим одобрение и доверие;
  • Какво е FEEDFORWARD и защо е по-добрата версия на обратната връзка.

Екипът на Limacon Event Center по традиция приготви нещо домашно за хапване – в случая апетитна баничка. Ако и ти искаш да подобриш своите професионални и меки умения (и да хапнеш нещо вкусно междувременно), очакваме те на някое от предстоящите ни събития. За да не изпуснеш нито едно, абонирай се за нашия имейл бюлетин на welcome@limacon.bg и следи новостите, които публикуваме в социалните мрежи: FacebookInstagramLinkedIn.