Блог

10 правила на успешния предприемач

бизнесмен, пише маркетинг план

Бизнесът обича смелите! Подкрепя тези, които не се страхуват да рискуват. Отплаща се на онези, които действат на дела, а не на думи. Работи рамо до рамо с предприемачите, които знаят какво правят и какво искат да постигнат.

Към момента изглежда, че бизнесът в България се развива добре. Може би точно сега е времето да направите сериозна стъпка и да основете фирмата, за която мечтаете. Сега трябва да развивате своя стартъп или да разраствате компанията, която вече притежавате. Действайте, вместо да говорите, но и мислете преди да действате. Придържайте се към златните правила на бизнеса и бъдете подготвени за всяка ситуация.

За предизвикателствата, пред които се изправя съвременния предприемач, си говорихме на  24.11.2017 г. в Limacon Event Center. Гостува ни Симеон Прусийски, управител на компания Startup Masters. Limacon предава на живо в страницата си във facebook, а видеото е достъпно за гледане по всяко време.

Ето кои са 10-те златни правила на предприемача по думите на нашия гост:

 1.Бизнес модел и планиране
Запитайте се: Имам ли въобще бизнес модел? Не е достатъчно просто да правите това, в което сте добри. Помислете какво можете и трябва да подобрите в своята фирма.
Ако нямате бизнес план, изгответе такъв и го следвайте. Планирайте детайлно и следете как се развивате. Препоръчително е да използвате инструмент, който улеснява процеса на планиране. Business Model Canvas е такъв и постепенно се налага като стандарт, изключително е полезен за стартиращ бизнес.

Второто най-важно нещо, на което да обърнете внимание, е финансовият анализ и следенето на паричния поток. Знаете ли: как вашият бизнес изкарва печалба; колко пари „гори“ компанията; как ще се отрази наемането на нови кадри на финансовото ви състояние?

 2Функции и роли
Правилното разпределение на ролите покачва шанса ви за успех, защото гарантира, че всеки върши това, в което е най-добър. Запомнете, че за всяка една роля във вашата компания трябва да можете да си отговорите на следното: Какво прави служителят? Как го прави? Кой точно го прави? Двете най-важните роли, които се разпределят във всяка фирма без значение от дейността й, са: финансов анализатор и търговец на вашата услуга/продукт. Избирайте мъдро кой ще отговаря за тях.

Важно е да имате мерило, чрез което да оценявате работата на всички хора в компанията. Един от способите за това са т.нар. key performance indicators или KPIs. Резултатите от тях се използват в процеса на анализ и оптимизация на въпросните роли.
Обърнете специално внимание на това кои са хората, които заемат различните роли в дадена функция! Иначе казано, кой е accountable (носи отговорност нещо да се случи и е само един човек), responsible (отговорният да се изпълни дадена задача) и authority (човекът, който взима решения).

 3. Процеси
Процесите трябва да се организират така, че да няма значение кой човек ги изпълнява, стига той да има необходимите качества за това. По този начин новите хора, които идват в екипите, ще знаят точните си задачи и ще се адаптират по-лесно. Ще са по-подготвени, ако друг член на екипа напусне или бъде освободен.
За измерване ефективността при изпълнение на процесите е важно да дефинирате предварително своите KPIs.

 4. Хората – жизнената сила на всеки бизнес
Хората са вашият най-ценен ресурс и актив. Заслужава си да инвестирате в тях и да ги развивате, затова го правете. Обърнете специално внимание и на това дали имате формулирана методология, чрез която да създавате лидери. Ако отговорът ви е положителен, тогава разполагате с онези ценни кадри, които в близко бъдеще ще поемат от вашата отговорност и ще ви заместват.

Blog_inner_image_750x325_10steps

 5. Делегиране на задачи
Научете се да делегирате, защото колкото повече расте компанията, толкова по-често ще ви се налага да го правите. Времето е най-ограниченият ви ресурс и често се оказва недостатъчен.

Кой? Защо? Как? – това са въпросите, които да си зададете, когато възлагате някому отговорност. Кажете му защо точно той трябва да свърши нещо и защо сте избрали него, а не някой друг. Покажете му какво се изисква и отговорете на въпросите му, ако има такива. Ако се провали, не винете него, а себе си. Може би не сте избрали най-подходящия човек, а може и да не сте показали достатъчно нагледно как се извършва задачата.
Имайте предвид, че в един момент ще трябва да делегирате дори онова, в което вие сте най-добър и искате да оставите за себе си. Фирмата ви расте, а с нея пропорционално нарастват и отговорностите. За да се извършват добре, предавайте своя и познание на хората, с които работите.

 6. Измерване и анализ
Вече споменахме за KPIs – способите, чрез които разбираме кое как е свършено. Хората и процесите в една компания трябва да се следят, да се знае дали се представят добре и да се види какво може да се подобри. Промяната в процесите винаги трябва да оптимизира т.е. да намалява цената или времето за изработка за вашата стока/услуга. Ако не го прави, значи нещо не е наред.

Blog_inner_image1_750x325_10steps

Когато анализирате, винаги взимайте под внимание обратната връзка с клиентите и най-вече със служителите си. Бъдете сигурни, че получавате информация дори за негативните реакции, за да можете да предприемете своевременни действия.

 7. Целта са клиентите
Преди да предложите себе си на клиентите си, запитайте се следното: какво прави вашата фирма; каква е дейността ви; можете ли да го кажете с едно изречение; можете ли да го обясните сами на себе си, преди да го декларирате пред клиентите си?
В Limacon Marketing&Strategy например знаем, че предлагаме услугите на цял маркетингов отдел на цената на един служител.
Когато сте убедителни пред потенциалните клиенти, шансът да ви наемат се повишава. Работата обаче не приключва с подписването на договор. Клиентите ви трябва да се чувстват щастливи от работата с вас. Ако ви харесват, ще се разбирате, ще се сработвате по-добре и по-дълго ще поддържате професионален контакт. Ключова тук се оказва ролята на account manager-а, защото той поддържа този ценен личен контакт с всеки клиент.

8. Постоянство
Не трябва да се предавате! Дори да сте най-добрите, ако вършите нещо за месеца-два, никой няма да разбере за вас. Ако работите добре и с желание, не перфектно, но достатъчно добре и то в продължително време в един момент резултатът ви ще бъде измерим. Ще придобиете достатъчно опит, за да се изкачите по стълбицата на успеха.
Помнете, че е най-лесно да се откажете, но е трудно да живеете с това решение.

 9. Щастието и стреса
Научете се да влияете на своето щастие и на щастието на своите служители. Празнувайте малките победи вместо да се вглъбявате в малките загуби. Спомнете си защо сте започнали своя бизнес, докъде сте стигнали и се потупайте по рамото за работата, която сте свършили. Не можете да промените миналото, но можете да работите по бъдещето.

 10. Учете постоянно
Четете книги. Бъдете адаптивни. Вдъхновявайте се от новите неща, които учите и ги прилагайте в практиката си. Когато не знаете как да направите нещо, потърсете информация по темата. Работете по себе си, за да работи и фирмата ви по-добре.

Това са 10-те правила, към които трябва да се придържа всеки предприемач. Лекцията на Симеон Прусийски беше много полезна, а всички, които присъстваха в Limacon Event Center, имаха възможност да зададат своите въпроси към нашия гост. Залата беше препълнена, а за нас беше удоволствие да сме домакини на това интересно събитие. Ако и вие искате да наемете някоя от залите ни за своето мероприятие, не се колебайте и се свържете с нас.