Блог

9 основни съвета от бизнес етикета, които ни помагат да бъдем по-добри професионалисти

article-cover_750x325px

Поведението, маниерите и начина, по който се представяме в бизнес средата говорят много повече за нас, отколкото предполагаме. Поведението ни показва колко сме уверени в знанията си в дадена сфера, а маниерите ни показват степента на възпитание и вежливост.

Бизнес етикетът ни дава рамка за изграждане на добър професионален имидж и отдавна не представлява само кодекс с насоки за поведение по време на срещи, официални поводи и вечери. Основните познания по бизнес етикетът в 21-ви век е това, което отличава добрите от впечатляващите и харизматичните професионалисти и лидерите.

1. Как изглеждаме

По дрехите посрещат, по ума изпращат – тази стара максима днес е валидна повече от всякога. Във време, в което периода, в който се запознаваме и провеждаме делови разговор с някого не винаги ни гарантира възможността да разкрием напълно потенциала, знанията и уменията си как изглеждаме и как се държим е от огромна важност. Нашият външен вид е нашата визитна картичка: как сме облечени, дали дрехите, прическата, аксесоарите и т.н. отговарят на повода – това са нещата, които околните забелязват първо.

2. Пунктуалност

В забързаното ежедневие да бъдем винаги точни е предимство и показва уважение към времето на околните. Освен да бъдем винаги точни за срещи, официални поводи, публични събития и т.н. е добре да се стремим да провеждаме срещите си стегнато, без загуба на излишно време и да не се застояваме прекомерно дълго на фирмени празненства и коктейли.

3. Как се представяме

Една от най-често допусканите грешки при срещи и запознанства е представянето в самото начало на разговора. За да направим най-бързо добро впечатление, трябва да се ръкуваме бързо, с решителен и стегнат жест (без да стискаме прекомерно ръката на нашия събеседник) и да кажем ясно и отчетливо името си – задължително име и фамилия, длъжността си и името на компанията, която представляваме.

4. Вежливост

Добър ден, благодаря, довиждане, да се обръщане с „Вие“ към по-възрастни и непознати, както и висшестоящи във фирмената йерархия – това са малки жестове на вежливост, които говорят много за нашето възпитание и за това какви хора сме. Или както се казва в една поговорка: Усмивката е една малка крива, която много бързо може да изправи проблемите. Използвайте я смело!

5. Нетикет

Нетикет е комбинация от интернет+етикет или как водим електронната си кореспонденция, как отговаряме на съобщения, дори как поддържаме профилите си в социалните мрежи. Никога не си позволявайте груб тон и нецензурни думи, никога не прекрачвайте границите на професионалните отношения – независимо от случая. Или с други думи: веднъж публикувано в интернет, нищо не може да бъде напълно изтрито – внимавайте каква дигитална следа оставяте след себе си!

6. Концентрирайте се по време на делови срещи

Намалете звука или изключете мобилния си телефон, слушайте внимателно събеседниците си и задавайте въпроси, когато имате нужда от допълнителна информация или пояснения. Гледайте хората в очите, както когато те говорят, така и когато вие се изказвате. Блуждаещите погледи по тавана издават несигурност, а погледа през прозореца говори за отегченост. Драскането и рисуването в тефтерите също подсказва, че нямаме търпение срещата да приключи. Седете изправени на стола, не кръстосвайте крака и ръце и се придържайте към деловия тон.

7. Оставете личния си живот извън темите за разговор

Личният живот се нарича така именно защото се разграничава от професионалния, деловия или публичния такъв. Постарайте се да имате винаги готови теми за разговор, които не засягат личния живот – нито вашия нито този на събеседниците ви, особено ако сте в строги бизнес отношения. Ако обаче познавате член на семейството на вашия събеседник и ситуацията го позволява, проява на добро възпитание е да предадете поздрави или да попитате как е.

8. Добрите маниери са важни и на масата

По време на бизнес обяд, делова или официална вечеря начина, по който седим, говорим и се храним показва много по отношение на нашето възпитание. Използвайте приборите правилно, не се хранете лакомо, внимавайте с алкохолните напитки и никога не говорете с пълна уста! Добре е на маса да се избягват спорове на политически и религиозни теми. Можем да обсъдим безпристрастно политическата, икономическата или международната обстановка, но освен да споделим личните си възгледи е добре да изслушаме и тези на събеседниците си. Ако сте домакин имайте предвид, че на вас се пада отговорността да вдигнете тост, както и да приканите гостите да започнат да се хранят, да насочвате разговорите и развоя на събитията. Ако сте гост не бива да започвате да се храните или да отпивате от алкохолните напитки преди домакина си. Не забравяйте да бъдете вежливи, ако поводът го изисква да носите подарък и да благодарите на домакините си за поканата.

9. Бюрото – визитната ни картичка сред колегите

Да сложим на бюрото си рамкирана семейна снимка или такава от 10-тата годишнина на детето ни е мило, но не и да държим фото-албум на цялото семейство. Колекциите от сувенири от ваканциите и изложбите от плюшени играчки – също не са добра идея. Добре е да държим количеството на личните ни вещи под 30% от всичко, което слагаме на бюрото и работното си пространство. Когато работим в пряк досег с клиенти е за предпочитане личните ни вещи и снимки да не се виждат.

ЗАПИШЕТЕ СЕ ЗА МАЙСТОРСКИ КЛАС ПО БИЗНЕС ЕТИКЕТ, ЛИЧЕН И ПУБЛИЧЕН ИМИДЖ с Ана Динкова на 16.12. в Limacon:

website_event-cover_1200x800